Byggahus.se

Insektsnät takfot - hur bör jag sätta det?

3k läst  4 svar

1. P
    Medlem Nivå 8
    Under sommaren har jag ägnat mig åt att tilläggsisolera och byta fasad och nu känner jag att det är dags att få upp insektsnät vid takfoten så att inte fåglar, ekorrar och annat levande får för sig att bosätta sig innanför fasaden. Jag ska såklart få upp inklädnad av takfoten så småningom, men det är inte riktigt läge att måla brädor nu så det kanske blir utan brädor till våren.

Nu är då frågan hur jag ska fästa insektsnätet för att det ska bli tätt. Panelen är Z-panel så om jag drar in nätet mot panelen kommer det att finnas perfekta utrymmen för getingar o annat att krupa in i så småningom, så jag antar att jag behöver få insektsnätet över och kanske fästa i spikläkten? Inte helt lätt att komma åt men det kanske går, jag har nog ca 10 cm mellan överkant panel och undersida tak.

Utåt kanske jag kan få in nät mellan takstolstass och fotbrädan, annars får jag sätta en regel mellan takstolarna längst ut där och häfta i den antar jag. Jag tar gärna emot förslag hur jag gör på båda ställena.

När jag så småningom ska klä in takfoten kommer jag att bygga på takstolstassarna så att jag får en horistonell regel att spika i - takstolstassarna är nog 10-15 grader i nuläget. Jag kommer då att landa kanske 10-15 cm från överkant av panelen i höjd.

2. O
    Medlem · Nivå 6
    Hur du ska göra är lite svårt att avgöra utan att se problemet på plats men ett tips från en drabbad är att sätta stålnät och galler, fågeldjäklarna trycker lätt sönder plastnäten och gör ganska fula hål efter ett tag. För att hindra småkrypen rekommenderar jag någon form av kletig tätning mellan nät och panel.
    Jag är inte riktigt säker på hur du tänker dig hela arrangemanget men kan du tänka dig att spika igen takfoten och sätta mindre ventiler där, med stålnät och galler förstås.

3. P
    Medlem Nivå 8
    Jag är inte riktigt heller säker på hur jag ska få till en bra helhet, min tanke går åt hållet att ha en luftspalt längst ut mot fotbrädan och sen tät inklädnad hela vägen in till panelen.

Jag kanske behöver göra det här som en tvåstegsraket, först nån form av nät som hindrar att nåt kommer innanför fasaden, sen nåt som tätar själva takfoten...

4. P
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag gjort som så att jag satt en bit glespanel mellan varje takstol som går strax nedanför panelens överkant på insidan - jag hade lite stående läkt som stack upp lite ovanför panelen som jag kunde skruva i som tur var. Jag lämnade ungefär 30 mm mellan glespanel och råspont.

Min tanke är då att sätta nät mellan denna glespanel och råsponten i taket.

Sen behöver jag fortfarande lösa själva takfotsdelen när jag bygger in den, men det kan få vara ett senare problem.

Nästa problem är att få tag på lämpligt nät att sätta mellan glespanel och råspont - aluminium är lätt att få tag på och är väl mer hållbart än plast/glasfiber gissar jag men fåglarna lär väl kunan göra hål på det också. Metallduk av rostfritt verkar vara redigt dyrt i jämförelse och inte lika lätt att få tag på - någon som har tips var man kan hitta i Göteborgstrakten?

5. S
    Medlem Nivå 2
    Hur gick det sen?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka