Byggahus.se

Insektangripen träplankor

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ska börja renovera boden och började med golvet. Tog bort plastmattan, spånskivan o så kom denna överraskning fram.

Hittade uppätna trä plankor under spånskivorna. Ytan är till synes hel o fin, men vissa partier av träet är mjöligt i närheten av gångarna.

1. Nån som vet vad det är för kryp? Hittade en uttorkade insekt som till utseendet påminner om en korsning mellan tusenfoting och tvestjärt.

2. Plankorna är ungefär 3 cm tjocka o känns stabilt när jag går på dem. Kan jag använda en slipmaskin o göra det snyggt? Eller är det bara att riva upp?

//Libelle

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Ingen aning vad det är för kryp, men de angripna brädorna hade jag bytt ut.

3. C
    Medlem Nivå 2
    Krypet du har funnet er en skolopender. Tror alle skolopendere spiser andre småkryp. Har ikke hørt om at noen spiser treverk. Har slått opp i litteraturen jeg har her og sjekket internett og jeg tror derfor du må lete etter en annen synder for skaden på treverket. Mange gamle hus har gamle angrep hvor dyrene har dødd for lenge siden, men det kan være lurt å søke litt for å være sikker. Skolopendere (svensk; enkelfotingar) har et par ben pr ledd på kroppen. Tusenben (dubbelfotingar) har to par ben pr ledd.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Undrar varför man ska byta ut dem? Är det för att förbättra det kosmetiska utseendet?

5. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för informationen!
    Hoppas också att de träätande insekterna har flyttat eller dött ut för längesen.

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Med tanke på att skadan sitter i ytan så är det förmodligen resultatet av att det lagts spånskivor och plastmatta ovanpå. Annars brukar trägnagare gnaga inne i träet.

Golvet ser fint ut, bortsett då från de gnagda ytorna. Om du vill ha plankgolvet snyggt och tänker slipa ner det pga de skadade brädorna, så är risken att det måste slipas så mkt att bärigheten påverkas - tyvärr. Det beror på hur tjocka golvbrädorna är, och hur tätt reglarna under sitter.

(Som Camlin skriver - insekten på bilden ser inte ut som ngn skadeinsekt. De klassiska är husbock, strimmig resp envis trägnagare, samt hästmyror. De första tre är skalbaggar. Det är deras larver som äter trä.)

7. L
    Medlem Nivå 1
    Det låter bättre och bättre, att det inte ha gnagts inuti träet. Golvplankorna är spontade och nämligen hela 33 mm tjocka (inte av denna värld!). Gissar att boden är byggd 70, 80-talet. Då kanske det fanns såna tjocka spontade panel/golv plankor. De klarar av att bli slippade ett par mm (fingercrossed) med tanke på att dagens altantrall har 22mm som tunnast. Måttet på reglarna under är okänt, har inte mätt. Får göra det nästa vecka.

Planen just nu är att vänta in försäkringsbolaget att skicka ut nån för att kolla skadan innan jag sätter igång med att sätta upp nya väggar.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Svaret från besiktningsmannen var att det har varit hästmyror som har varit framme. Men i och med att jag inte såg en endaste en när jag lyfte bort spånskivan så kan man anta att de har flytt boet.

Ingen åtgärd från skadedjur företaget.

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Då har du tur!
    Tänk på att hästmyror gnager gångar i allt trä, både gammalt fuktigt och nytt torrt. Det är lite lömskt iom att en regel t ex kan se helt perfekt ut på utsidan, men vara helt söndergnagd inuti. Rekommenderar att du knackar på allt trä, överallt, och lyssnar om det låter massivt eller ihåligt.