Byggahus.se

Inredning badrum - inbördes avstånd?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi skall i vårt hus totalrenovera badrummet, men är lite fundersamma kring hur vi skall inreda det på bästa sätt. Badrummet är idag väldigt litet, och därför har vi bestämt oss för att slå ut en vägg och göra det större. Det innebär att badrummet blir långsmalt (4,25 x 1,7 m). Badrummet är i källarplan och inga egentliga fönster behöver tas hänsyn till.

Själva ordningen på inredningen har vi satt enligt bifogad ritning. Men hur skall man tänka när det gäller avstånd mellan de olika detaljerna för att det varken skall kännas för trångt eller för långt mellan dem?

1. WC
    2. Tvättfat med lådor undertill
    3. Högskåp
    4. Dusch
    5. Handdukstork
    6. Handdukskrokar

Det är dörren som är markerad längst ner till höger på ritningen.

Tacksam för svar och övriga idéer kring badrummet!

2. N
    Medlem Nivå 7
    Bor ni i enskilt hus eller i tvåfamiljshus, finns det inga krav som ni måste följa. Annars finns det vissa regler som ni åker på när ni väljer att bygga om utrymmet (ni utökar ju det), te x storlek dörr och att WC och dusch skall vara placerade intill varandra (man ska kunna sitta på holken och duscha sig).

Annars så funderade jag på vad som fanns utanför badrumsdörren. Är det ett vardagsrum eller matplats där det ofta finns gäster, så kanske man skulle vilja ha WC:n längre in...

I övrigt inga direkta synpunkter...

3. G
    Medlem Nivå 1
    Det är ett radhus från 70-talet.

Placeringen av toalett, handfat, dusch är i samma ordning som tidigare, skillnaden är att vi byter ut ett badkar mot en dusch och flyttar den in i det nya utrymmet vi får från rivningen av väggen. Men menar du att man måste flytta toalettstolen så den ligger bredvid duschen om man väljer att bygga ut badrummet när man renoverar det? Dörröppningen kan inte göras större (ca 75cm idag) för korridoren utanför är inte mycket bredare än så.

Badrummet ligger inte i anslutning till en plats där gäster vistas.

4. N
    Medlem Nivå 7
    Nja, jag har kollat lite med Boverket. Enligt dem så gör man vid en tillbyggnad av befintligt badrum en jämkning med de förutsättningar som råder i aktuellt fall. Men det är byggnadsnämnden i kommunen som bestämmer. Så för att vara säker så ska man fråga dem.

Jag själv flyttade hela badrummet inom lgh, och åkte då på av byggnadsnämnden vissa tillgänglighetskrav. Dessa är inte samma som att göra handikappsanpassat, men ändå tänkta att göra badrummet mera tillgängligt för en person som te x tillfälligt har större behov (vid sjukdom/skada/ålder)

Jag fick veta att dusch och toalett skulle placeras bredvid varandra, och att lägsta tillåtna mått från bortre vägg dusch till centrum WC var 1100 mm (för att kunna sitta på WC och tvätta sig med duschslangen).

Jag har svårt att tro att du åker på samma krav i ditt fall. Kör du på det du kommit fram till. Lycka till!

5. D
    Medlem Nivå 7
    Så om man har en 90*90 dusch så måste toastolen ligga kloss an mot duschväggen för att klara 110cm kravet? Det har jag väldigt svårt att tro.

6. N
    Medlem Nivå 7
    Ja du, Dr.Sic. Det kan hända att du har väldigt svårt att tro, men enligt SS 91 42 21:2006, som är en standard, så framgår detta tydligt.

Man delar in utformningskraven i tre nivåer,

"Sänkt nivå" (utan krav på tillgänglighet): Detta gäller enfamiljshus, tvåfamiljshus, samt om man renoverar befintliga äldre lgh, utan att bygga om badrummet. Ändrar man badrummets storlek eller placering inom bostaden, åker man i allmänhet på (Byggnadsnämnden i aktuell kommun avgör):

"Normal Nivå" (Grundläggande tillgänglighet), där det klart framgår att lägsta tillåtna mått mellan bortre vägg i dusch samt centrum WC är just 1100 mm.

"Höjd nivå" (Utökad tillgänglighet), gäller vid äldreboenden och anpassade bostäder, här ska finnas möjlighet att vända en rullstol i badrummet, bredare dörr etc.

Jag hade svårt att finna standarden på nätet, fick själv kopior av exempel på godkända uppställningar av byggnadsnämnden. Men jag hittade exempel i detta dokument:

http://www.lund.se/Global/F%C3%B6rvaltningar/Stadsbyggnadskontoret/PDF-filer/B%C3%A4ttre%20f%C3%B6r%20alla%20version%203_l%C3%A5guppl%C3%B6st.pdf?epslanguage=sv

7. R
    Medlem Nivå 6
    "Sänkt nivå" (utan krav på tillgänglighet): Detta gäller enfamiljshus, tvåfamiljshus, samt om man renoverar befintliga äldre lgh, utan att bygga om badrummet. Ändrar man badrummets storlek eller placering inom bostaden, åker man i allmänhet på (Byggnadsnämnden i aktuell kommun avgör):"

Att det är formulerat så "åker man i allmänhet på" tyder på att det finns undantag. Jag gissar då insatsen för att genomföra denna ändring för att upfylla dagens standard ska vara liten i relation till övriga insatser. I annat fall kan man nog bortse från det kravet.

Och helt ärligt, vem kontaktar överhuvudtaget byggnadsnämnden för att renovera sitt badrum i en kåk från 70-talet?

8. N
    Medlem Nivå 7
    Självklart kontaktar man inte byggnadsnämnden om man gör i ordning i sin egen kåk.

Men, om man äger en bostadsrätt gäller det ju att se upp. Tänk er själva om föreningen vid en försäljning ser att det är omgjort utan att tillstånd inhämtats, och att du gjort det till "sänkt nivå", då kan du bli skyldig att göra om hela badrummet trots att det är nygjort.

Det finns ett värde i att upplysa om dylika regler, det är ju trots allt många i forumet som har lgh.

9. haavard
    Medlem Nivå 11
    Det finns inget som säger att dusch och WC skall ligga bredvid varandra. Det SKALL vara 1100 från center WC till nästa "grej", men det är för att den handikappade skall kunna använda toaletten- har inget med duschandet att göra. Som oftast läggs då duschen på den "sträckan" av platsbesparingsskäl.

Dock gäller ju det här nybyggnation, jag har svårt att tro det är ett krav vid renovering.

10. R
    Medlem Nivå 6
    I en lägenhet i en äldre fastighet tror jag det är ännu mindre risk att man åker på dessa krav. Vad skulle det liksom göra för nytta att toan är handikapsanpassad när dörrhålet in på toan är typ 60cm (standard i äldre hus)? Eller du menar kanske att man som enskild bostadrättsinnehavare blir skyldig att byta entrédörren till trapphuset, installera hiss i fall det saknas, byta ytterdörr till lägenheten, se till så att hallen är minst 1100 bred och byta dörren in till själva toan för att man flyttar en golvbrunn och renoverar ytskikt i sitt badrum? Ursäkta att jag låter dryg och jag är säker på att du menar väl men att dessa krav skulle gälla ROT-arbete av den omfattning TS beskriver låter fullständigt orimligt oavsett om det är i en villa eller i en brf-lgh.

11. N
    Medlem Nivå 7
    Väldigt vad snillen spekulerar här!

Jag menade INTE "handikappsanpassning", vilket då är att jämföra med "höjd nivå".

Jag delar med mig av vad jag vet utifrån att själv ha byggt om ett badrum (ej att förväxla med renoverat) i en lgh, vilket krävde bygglov från byggnadsnämnden i Göteborg.

Som jag tidigare förklarat, det är Byggnadsnämnden som avgör i varje enskilt fall.

Men grundrelerna är enkla, om man bygger om (bygger ut, flyttar etc) badrum i lägenhet i flerbostadshus (fler än två lgh), så ska det utföras med "grundläggande tillgänglighet", vilket INTE innebär handikappsanpassning, men ändå vissa kriterier på dörrbredd (90 cm karm) (höjd nivå=handikapsanpassning = 100 cm), samt att WC placeras bredvid dusch.

Är det någon som fått annat besked från byggnadsnämnden i sin kommun, så kan det ju tillföra värde till disskussionen här, då vi kanske kan få lära oss lite om "undantagen", eller om byggnadsnämnden i GBG är särskilt hård i sin tolkning av regelverket.

Ingen är ju hjälpt av att ni bara skriver vad ni tycker!!!!

12. N
    Medlem Nivå 7
    Tillägg: TS skriver ju att han vill "utöka badrummet". Därav kan ovanstående information vara relevant.

13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    90 cm för toaletten mellan vägg och kommod är lagom. Häng lite handdukar i närheten av handfatet, det är praktiskt.

Beträffande handikappanpassning så struntar jag blankt i de formella reglerna nu när vi bygger om, MEN vi tänker bo här vid havet resten av livet. Därför blir det en 90-dörr med låg tröskel och gott om svängrum för en rullstol. Gud Förbjude.

14. G
    Medlem · Nivå 14
    Finns det verkligen inga enkla tekniska lösningar att uppgradera till "normal" nivå vid behov? Att placera toan nästintill i duschen och kalla det normal nivå är det dummaste jag hört.
    Att fråga kommunen är tydligen inte det klokaste heller :).

Längre duschslang är det enklaste att eftermontera vid behov. Duschpall har man faktiskt redan uppfunnit :). En duschmunstycke som kopplas till handvask har man också uppfunnit.... det skulle kanske vara av betydelse att upplysa om det byggnadsnämnden som ställer konstiga krav ?

Jag ser i alla fall ingen nödvändighet i att ställa en toa bredvid duschen :).

Goah, det ska vara ca 25cm från toasidan till närmaste fast vägg för att inte slå armbågar i väggen. Mer mått kommer jag inte ihåg men du har gott om plats så utnytja den till förvaring typ större skåp ....
    gaia

15. N
    Medlem Nivå 7