Byggahus.se

Inredning av vind

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har hittat en tomt där byggrätten är 120 kvm i bottenyta + 40 kvm uthus och när jag har frågat kommunarkitekten så svarade hon att "120 kvm är bottenytan och man får bara bygga 1 plan, men jag brukar godkänna inredd vind om man har grannarnas godkännande". Är det någon som kan ge mig en hint om vad det innebär? Är en inredd vind något som man kan använda som en andra våning eller är takhöjden egentligen för låg? Jag tänkte ringa kommunarkitekten igen och fråga men jag tänkte att det säkert är någon här på forumet som vet någonting, så jag frågar er först innan jag ringer! :)

2. L
    Medlem Nivå 5

Re: Inredning av vind

Finns det andra hus runt omkring, med samma detaljplanekrav? Hur ser de husen ut? Står det något i detaljplanen om takvinkel? Ifall man får ha mer än ca 35 graders taklutning går det bra att få in en fullt funktionell övervåning. På den kan man dessutom ha takkupor, så blir det full takhöjd vid fönstren. Det finns en regel om hur man räknar ut husets höjd, men den är svårbegriplig... Du kan även fundera på att bygga med "förhöjt väggliv" varvid du får mer volym inne på övervåningen. Om du gör huset någorlunda kvadratiskt istället för väldigt avlångt, får du plats med fler fönster på gavlarna upptill och inte så mörkt i mitten av övervåningen. Om du bygger med mansardtak istället för vanligt sadeltak, blir det mer volym i övervåningen.

"Allting som inte är förbjudet, är tillåtet"