Hej,
Jag och min fru bor i ett hus som har källare som täcker ca 25% av byggytan. Källaren är uppdelad i 2 delar med dörr emellan: 1 hall på ca 6kvm med utgång till baksidan av tomten och därifrån finns en dörr till ett utrymme som övergår i krypgrund.
Vi är i färd med att sätta en trappa från boendedelen av huset, ner till källarhallen. Vi skulle vilja göra detta utan att separera dessa utrymmen med en dörr då det är svårt att hitta utrymme för detta. Det är ca 20cm tjocka betongblock av något slag i källarens yttervägg. Ingen isolering. Det finns även ett hål in till krypgrunden där det strömmar in kall luft. Dessutom sticker urberget upp ur betonggolvet på ett ställe (ca 50x50cm).

Idag strömmar det upp kall luft från källaren genom det hål som redan är upptaget och som vi täckt med en provisorisk OSB-skiva. Om vi
1) täpper till hålet till krypgrunden och
2) lägger elgolvvärmeslingor i golvet (plattan är isolerad och förberedd) och
3) tätar dörren in till det andra rummet i källaren

Tror ni att detta är tillräckligt för att man, utan att ruinera sig på elen, ska kunna hålla ca 15C i källarhallen och undvika att kall luft tar sig upp till boendeplanet? Eller kommer vi att behöva regla upp väggarna och isolera för att det ska bli bra?

Jag förstår att det är omjligt att be några säkra besked bara på informationen ovan, men jag är intresserad av att höra om era erfarenheter om liknande problemställningar och/eller idéer på alternativa lösningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.