Byggahus.se

Inreda orangeri/växthus - materialval?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Sent i höstas fick vi upp vårt blivande orangeri. Det är en Helios på 16kvm från Classicum.
    Som vanligt när vi gör något så blir det alltid lite special. :)

Växthuset står ovanpå vår altan, det är en markmodell som vi beslutat bygga på en sockel av trä och träpanel för att matcha vårt hus. Innuti växthuset (som vi inte tänkt ha uppvärmt höst/vinter) skulle vi vilja isolera golvet samt ha en våtrumsmatta av plast med uppvikta kanter.

Så nu till några frågor som jag undrar över inför att vi ska sätta igång:

1. Vad skulle ni rekommendera för isoleringsmaterial i golvet? Golvet är alltså upphöjt från mark ca 45cm) Jag har tänkt att mineralull går bort då vi inte ska ha det uppvärmt (dåligt i kombination med fukt) Jag har tänkt någon form av frigolit - skulle det funka? Hur är frigolit när det gäller eld/brand?

2. Golvet - Vi har valt bort stengolv då det blir dyrt och tungt och inte passar när växthuset ligger uppepå altanen. Vad skulle ni använda för undergolv när man vill ha plastmatta ovanpå? Altanen är uppreglad cc600.
    Någon form av träskiva tänker jag mig. Vi vill ju inte flytspackla golvet innan vi lägger matta för vi vill ha en varmt golv att gå på och då går betong bort. Kommer skarvarna synas mycket om man lägger plastmatta direkt på t.ex golvspånskivor? Har sett att det finns fuktbeständig golvspånskivor. Finns något annat material? Plywood, formplyfa m.m?

3. Tips på skiva att använda under altanbjälkarna, alltså för att kapsla in isoleringen och skydda mot fukt. Här finns olika typer av cementskivor som jag kikat på.

4. Invändigt i växthuset tänkte vi slå panel på muren samt den kortsida som vi gjort helt i trä. Någon som har några tips här? Jag tänker att man vill ha en spontad panel som går i varandra. Tänker också att det kommer bli stora temperaturskillnader så trät kan komma att krympa/utvidga sig mycket. Man bör förmodligen måla minst en gång innan man spikar den så att man inte får fram omålat trä när det krymper? Jag funderar på att använda någon utomhusfasadpanel - och måla med utomhusfärg?

5. Är det ens någon idé att isolera muren och kortsideväggen? Gör det någon skillnad då den mesta värme stiger uppåt och det inte är isolerglas utan enkelglas? Tänker att det kanske gör skillnad akustikmässigt iaf?

Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning,
    Daniel

2. Nylenskavillan
    Tillbyggare · Nivå 4
    Hej
    Det låter väldigt intressant, och du verkar ha tänkt dig in i allt och jag vill gärna höra vilka svar du får.