Hej!

Utrymme: Jag har ett garage jag tänkte inreda, åtminstone fixa till lite grann. Det är 40 kvm öppet utrymme. Byggt 1975 med lättbetong (förmodligen blåbetong) på platta som en tillbyggnad till det äldre huset. Gjutet golv förutom mot ena kortsidan där ca 10 kvm ligger ca 100 mm under övriga golvet med endast grundsula som syns.

Framtida användning: Tänkt fixa TV-rum här nere på 30 kvm och 10 kvm förråd.

Arbeten att utföra, enligt min ytliga uppfattning:

Golv: Gjuta golv så att allt kommer i nivå. Sen lägga klinkers?

Vägg: Det finns också lite skador på väggarna, 30-60 mm hål på vissa ställen, ca 3 ställen. Samt släpp i skiften mellan lättbetongblocken. Måste således fixa skadorna och måla.

Värme: Jag har plockat bort de två vatten-radiatorer som fanns då de satt på gullfiberisolerade gipsplatte-väggar, som jag tagit bort, några av träreglarna har jag inte tagit bort ännu som syns på bilden nedan. Måste fixa annan värme alternativt sätta tillbaka radiatorerna igen.

Dränering och grundisolering: Har precis omdränerat med 200 mm isodrän.

Vad börjar jag med?
Gjuta golv? Fixa väggarna?
Antar att nu när vintern kommer måste jag fixa värmen först? Vad är bästa lösningen här nere, fläktkonvektor, sätta tillbaka de gamla radiatorerna? Jag kommer nästa år fixa bergvärme till huset (just nu elpanna med vattenburet).

Tänkte nog leja bort gjuta golv. Fixa resten av golvläggningen och fixa väggarna själv om ej för svårt. Vad kostar det att leja någon att gjuta golvet, mellan tummen och pekfingret? Tror att det är ganska lätt att rikta ett cementrör (eller vad det kallas) in i rummet då åtkomsten är god (som sagt, gammalt garage) även om delen som ska gjutas ligger längst från garageporten.

MYCKET tacksam för hjälp!

jYMDUM8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

xNzXSbh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här kanske var lite för mastig fråga, ber om ursäkt för det. Min främsta fråga just nu är framförallt hur jag ska lösa uppvärmningen. Kommer förmodligen inte gjuta något golv nu på några månader. Ska jag montera tillbaka radiatorerna eller installera en fläktkonvektor eller nåt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.