Byggahus.se

Inreda källare

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Jag behöver lite hjälp med att beräkna kostnader. Har inlett kontakter med banken och behöver uppskatta kostnader. Vi behöver större boyta och planerar därför att inreda vår källare/garage på 55 m2.

Följande tänker vi göra, har någon en uppfattning om kostnader?

1. dränering, jag har fått ett pris på ca 2000 kr löpmetern känns som ett bra pris i Stockholm.
    2. ta upp öppning för källartrapp, köpa spiraltrappa, montera och ev bygga vägg eller pelare eller något som håller reglar och annat på plats.
    3. betongplattan i källaren är behöver jämnas av för att därefter målas, funderar på att flytspackla, ca 55m2 och därefter måla.
    4. putsa väggar, idag putsade.
    5. bygga innertak
    6. demontera garagedörr, bygga igen, hur vet jag inte(huset är byggt i lättbetong med puts) köpa ytterdörr och montera.
    7. några mindre el och vvs jobb, behöver göras, elektriker finns i släkten så den kostnaden blir minimal,
    8. ev bygga några mindre innerväggar, samt isolera en befintlig innervägg.
    9. riva två innerväggar, ej bärande på det vångingsplan vi nu bor på.
    10. köpa och montera nytt kök från ikea, nya vitvaror, visst VVS jobb.
    Kan tillägga att det mesta behöver vi hjälp med, har fått rekommendationer, en polack som arbetar vitt för 200 kr/h
    Det blev mycket när jag började fundera, säkert har jag dessutom glömt en del saker som blir uppenbara när vi får tillgång till vår källare/garage som idag är uthyrt.
    Tacksam för era tankar omkring projektet
    /Marre