Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inreda källare

1. K
    Medlem · Jönköping · 63 inlägg

Kefa

Medlem
    Äntligen har vi "blivit med radhus" igen. Ett av de första projekten blir att lite enklare inreda och isolera ett rum i källaren. Det är ett radhus från 1947 och jag vill inte helt ta bort källarkänslan, men avser att isolera ett rum att kunna ha som kontor och gästrum. Det är ungefär halva källaren och av den halvan ⅔ som skall åtgärdas. Det blir en yttervägg, två innerväggar och en mellanvägg mot grannen som skall reglas upp och isoleras. Mellanväggen är idag uppreglad, men det har jag tänkt ta bortt pga att jag vet att det varit varit felaktig inredning i källaren tidigare som nu är bortriven. Men för att få full kontroll vill jag göra rätt från grunden. Några frågor:
    Bör jag använda stålreglar på alla väggar eller bara ytterväggen?
    5 mm luftspalt mellan vägg och isolering med öppning uppe och nere i väggen är det riktigt?
    Vad är skillnaden mellan blå och svart platon?
    Jag behöver begränsa bygghöjden så mycket som möjligt, min tanke är platon, 2x25mm frigolit, foam och ett klickgolv på det. Är det riktigt tänkt, eller kan jag komma lägre?
    Ångspärr läser jag om, en plastmatta på väggen känns som en stor kondensrisk. Vad är det jag missar? jag tänker en 45 mm regel och isolering (behöver man lägga någon distans bakom?) sedan gipsskiva på det.

Tack för input

2. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
  3. K

Kefa

Medlem
    Som jag har förstått så kan man om man har luftspalt (5mm) ha en tunnare isolering (45) mm. Det viktiga som jag förstått det är att luften kan cirkulera och att undvika organiska materiel mot yttervägg.

4. K

Kefa

Medlem
    Kan komplettera med att källaren är torr och fin idag. Även helt utan anmärkning på besiktning.

5. G
    Medlem · 7 153 inlägg

gaia

Medlem
    ja, idag är den torr med öppna väggar och golv. Vill du inte göra om så är puts, kakel och klinker det säkraste lösning för en källare.
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.