Byggahus.se

Inreda gästhus på 30 kvm

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 518 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Att bygga gästhuset är en sak, sedan ska det inredas också. Vi bad inredningsarkitekt Christel Månsson att berätta vad hon tycker är bra inredning av en gäststuga på 30 kvm. Hon har ritat sin ultimata gäststuga i Sweet Home 3D.

Du kan läsa artikeln här: Inreda gästhus på 30 kvm

2. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 277 inlägg

David-O

Renoverare
    Olika kommuner tolkar regler om tillgänglighet olika.
    Vissa kräver anpassat för rullstol i attefallare även om det är gäststuga.

3. M
    Medlem · karlstad · 163 inlägg

Marcusskold

Medlem
    Det beror på vad attefallshuset skall användas till, sen ser jag inte vad detta har att göra med inlägget? Du får inreda precis hur du vill MEN ska kunna möblera om för att göra det tillgängligt om något händer.

4. O
    Medlem · Västra Götaland · 7 inlägg

Ola1

Medlem
    En lite praktisk fråga: Var är ytterdörren och var hänger man sina våta ytterkläder om det regnat ute och om man inte vill se dem från "vardagsrummet" ?

5. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 151 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    I en 30m2 gäststuga? Dom 30K kan man spendera bra mycket vettigare, dessutom kommer den aldrig att användas eftersom det blir en bastu i hela huset.
    Den är dessutom totalt omöjlig att placera, titta bara på förslaget, granne med sängen! Vem vill sova där i 35 graders värme med braskaminen som granne ... tror inte det nej.

Försök att bädda dom överslafarna ... instängda som dom är. Men man kanske ska erbjuda gästerna sovsäckar, verkar ju mysigt, eller hur?

6. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 277 inlägg

David-O

Renoverare
    Relevansen till inlägget är att de skriver att
    "skulle den vara en självständig bostad, så måste den göras större för tillgänglighet."
    Jag vet attefallare som nekats startbesked p.g.a. tillgänglighet, baserat enbart på att det fanns kök/toalett.
    Och den toalett/dusch som visas i ritningen lär bli besvärlig att möblera om för tillgänglighet med rullstol. ;)

7. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej David, Ja, och då får man anpassa efter det./Christel

• Laddar…
  8. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej Ola, Bra fråga! Det kommer in en plan uppifrån imorgon har redaktionen lovat. Men dörren är ej tydligt synlig där för att Sweet Home 3D var svår att spara som en riktig planritning. Dörren är pardörrarna bredvid badrummet. Det sitter knoppar på en hylla innanför dörren, och i badrummet finns plats att hänga några våta jackor men jag har även tänkt att ha ett överhäng på taket så att man även kan ha knoppar på utsidan vid dörren, för leriga skor och jackor. / Christel

Redigerat 8 apr 21:47
  9. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej Mats, Eldstad är väl härligt om man ska vara där på vintern, och det behövs ju inte eldas för fullt innan sovdags och blir det varmt så vädrar man ju, från en som ofta är frusen...och överslafen är inte instängd för att skjutdörrarna går att skjuta ihop och åt alla håll efter behov. /Christel

Redigerat 8 apr 21:13
    • Laddar…
  10. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej igen, Om badrummet, som här är litet, ska vara anpassat för tillgänglighet så måste det ritas större. Blir man nekad så ritar man om efter de krav som finns. Och i detta förslag så utgick jag från den lagtext jag läst om, alltså att gästhus/fritidshus inte har det kravet./ Christel

11. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej, Skjutdörrarna går som sagt att skjuta ihop och flyttas efter behov. /Christel

• Laddar…
  12. J
    Renoverare · Skåne · 3 308 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Tycker grundtanken är god!

Och ska der vara ett fritidshus så behöver inte tillgänglighetsreglerna uppfyllas, även om det är att föredra.
    Skulle man däremot bygga det som en bolundare så hade man fått tänka om helt. Dels med wcn men även med ytan eftersom det är 30m² BYA som gäller.
    Ett skärmtak likt det som nämndes i kommentarerna hade inte heller varit möjligt till en bolundare då det inneburit att takfoten (>50cm) hade räknats in i byggytan.

Men som sagt, som fritidshus hade det absolut funkat (y)

Om vi bortser från lagen lite så är det dock en liten funderare jag har, finns säkert en baktanke men frågar ändå! Tv, om man vill ha en sådan, vart är den tänkt att placeras?

13. H
    Medlem · 52 inlägg

Haladria

Medlem
    Jag tycker en gäststuga borde inredas mer som ett hotellrum med bra förvaring för kläder och väskor. Enkel att städa och bädda sängen samt möjlighet för tv. Badrum, kokvrå och kamin är ett extra plus för att göra det lite lyxigare.

• Laddar…
  14. J
    Renoverare · Skåne · 3 308 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Håller faktiskt med.

Kök känns helt onödigt, varför ska gäster ha ett eget kök? Är inte syftet med ett gästhus att de är en sovplats + att man kan dra sig undan på kvällskvisten typ.

En ho och kanske ett liten kyl med frysfack räcker gott om man vill ha köksinredning skulle jag påstå :)

15. Christel Månsson
    Medlem · 16 inlägg

Christel Månsson

Medlem
    Hej Haladria, Ja, och alla har ju olika preferenser och olika prioriteringar. I detta förslag hade jag tanken att tex vuxna barn med familj eller ett par vänner skulle kunna stanna ett bra tag, och kunna sköta sig själv med ett ok kök./Christel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.