P
Jag velar fram och tillbaka kring husdesign och planlösning. Nu senast leker jag med tanken att göra ett "jack" i huset för att få in mer ljus och skapa något som känns mer spännande än ett vanligt ladhus. Utkast på planlösning för vån1 och en enkel 3d-skiss bifogad.
Böjen av huset är för att skapa utsikt mot söder och samtidigt följa tomtgräns i nord-öst. Viss insyn i öst och väst.

Jag skulle vilja ha input och synpunkter av er, det är så lätt att bli kär i sina egna idéer. Egentligen både utifrån planlösning och byggtekniskt, om ni ser något som blir för meckigt. Trappans placering är det jag kanske tvivlar på mest.

Förutom att få lite bollplank är enda konkreta frågan jag har är om någon har koll på om det finns risk att ovanvåningen inte längre klassas som vind iom att jacket gör att vägghöjden blir mer än 0,7m vid just det stället?
Planlösning och 3D-skisser av ett hus med "jack" för att öka ljusinsläpp, riktad mot söder med en trappa och olika rumsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första fråga är egentligen om ni har behov av att ha full ovanvåning?

Entréplan har ju 3 sovrum redan, hur många är det tänkt att vara där uppe?

Anledningen till varöfr jag undrar är för att man hade kunnat ha en "sluss" mellan social och privat och endast ha ovanvåning över sovrumsdelen.

Utrymmet som blir där uppe bör möjliggöra både allrum samt ytterligare 2 sovrum + bad.

I den sociala delen försvinner då trappan och det blir möjligt med öppet till nock. Vidare hade jag ändrat riktningen på taket, så att känslan blir två fristående "ladhus" som då anslutits med en diskret sluss.

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
P
Nej, jag behöver inte en full ovanvåning egentligen men min tanke är att att andrahandsvärdet är högre mer mer yta och det är inte så mkt dyrare att bygga lite till nu vs att bygga till senare. Tillkommer ju en massa admin-kostnader etc. Skall fundera på den.

Det var en intressant tanke att vända på det och skapa två olika ladhus. Skall suga på den! Tack för idén.

Precis som du säger tänker jag att ovanvåningen kan rymma bad, allrum + 2 sovrum alt. ett jätterum/studio. Anledningen till att jag ritat in "öppet till nock" endast över köket och inte allrummet på nedanvåningen är för att jag kan uppleva det som mindre mysigt när det blir "för högt i tak" där man vill ha det mysigt. Går iofs att ge en känsla av lägre tak genom hängande låga lampor etc. Och en tanke var att jag kunde skapa ett rum där med bra utsikt.

Jag har fortsatt skissa lite och en tanke var att ha öppet till nock även vid entrén, och låta en gångbro gå däröver. Det vore kul om entrén kändes kul att komma in i.

3D-modell av en husplan med markerad öppen yta vid entrén, visar rumsfördelning och mått för projekt med ovanvåning och öppet till nock.
Skapa konto

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Hur ser tomten ut?

Förstår till viss del tanken med andrahandsvärde, samtidigt vill man kanske inte ha för stort heller..

Ponerar man att det är 3 sovrum där nere och 2 där uppe med varsitt sällskapsutrymme per våning så är det 7 rum och kök vilket bör vara mer än tillräckligt för medparten av framtida familjer.

Om du har möjlighet stt visa en tomtkqrta så kan jag ta och klura lite på min kammare hur jag hade gjort med er tanke som utgångspunkt 😊

Häftigt! Men går det inte att designa bort den där långa korridoren? Och sen vill man gärna ha, om det går, lite avskilt mellan de vuxnas delar (sovrum + badrum + wc) och barnens, så kan de tjoa och gapa framför datorn eller med vänner lite hur de vill.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Maybe like this?
3D-modell av en byggnad med ett genomskinligt rött tak och vita väggar, visad från ovan.
Skapa konto
Takdesign i 3D med flera vinklar och överlappande sektioner på ett hus, visad mot grön bakgrund.
Skapa konto

P
G grovspacklarn skrev:
Häftigt! Men går det inte att designa bort den där långa korridoren? Och sen vill man gärna ha, om det går, lite avskilt mellan de vuxnas delar (sovrum + badrum + wc) och barnens, så kan de tjoa och gapa framför datorn eller med vänner lite hur de vill.
Jag förstår att det kan vara en vattendelare, men jag kan gilla en snyggt designad korridor :) En fult designad "sjukhuskorridor", inte lika mkt.

Smart tänkt kring uppdelningen! Jag tänker att barn får ta övervåningen

P
Tack för bra inspel!

Så här ser en uppdaterad skiss ut. Nu är det öppet till nock i hela socialdelen. Lite oklar placering på högskåp/kyl, men lutar åt att det vore bra med en liten avdelare mellan kök och vardagsrum för att skapa rumskänsla. Tidigare var de placerade på motsatt vägg och det stod en eldstad som avdelare.

För att nyttja korridoren bättre tänkte jag mig att rummet längst ner till vänster på vån1 skulle kunna bli utan vägg mot korridoren och att man istället har en skjutdörr som man kan dra för vid behov.

3D-renderad skiss av ett hus med öppen planlösning, social yta med synliga takbjälkar, detalj av placering av högskåp och skjutdörrar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.