Byggahus.se

Inpassning garagedörrar

3k läst  11 svar

  1. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Vet inte om jag använder korrekta termer och det skvallrar väl om min kunskapsnivå. :)

    Jag anser mig vara allmänt händig och brukar kunna klura ut det mesta. Men vissa konstruktionsmoment har jag ännu inte haft nöjet att sätta tänderna i och har därför ingen direkt lösning i skallen att ta till. Så nu behöver jag lite hjälp.

    Ska sätta in nya slagportar i ett gammalt fristående garage. Pengarna ska räcka till mycket så jag kommer att beställa standarstorleken 2100*2400 (eller där omkring som är billigast i den typ jag vill ha).

    Jag måste alltså justera öppningen så att karmen passar, dvs går att bygga emot något. Stommen är någon form av porösa betongblock (blåbetong?). Sitter idag en gammal stålkarm med dörrar på som hänger på sniskan. HÄR finns några bilder på eländet.

    Eftersom portarna blir ganska tunga förstår jag att jag inte bara kan smäcka på en tunn regel. Så hur gör jag för en stabil konstuktion som dessutom blir tät och "varm"? :surprised:

    Tacksam för tips och råd.
     
    Redigerat 23 dec 2009 10:10
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En takskjutport från Skånska Byggvaror kostar inte så mycket...

    Men sparar en hel del av dina bekymmer.

    //KoW
     
  3. cederbusch
    Medlem · Nivå 13

    Och den har exakt det mått jag vill ha? Dessutom, om du läser igen, så är det dörrar jag ska ha. Jag vill alltså inte ha tips på vilken port utan hur jag anpassar portens storlek till öppningen på garaget.

    Men tack ändå. God Jul.
     
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är väl inte så tråkigt att den där stålkarmen är bärande?

    Om inte skulle jag regla upp i dörrhålet med 45x95 och välja rätt storlek på port. Därefter fogskum och foderbrädor.
     
  5. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle överväga om inte den gamla stålregeln kunde användas. Om man gör korta bitar av vinkeljärn och drar fast karmen i dessa skulle man kunna svetsa fast hela konstruktionen i stålregeln. Konstruktionen placeras på utsidan, varvid dörröppningen blir i princip densamma som i dag. Ev. kan man med plattjärn bygga ut dörren ytterligare för att få lite mera plats med fogskum. Blir i det läget kanske lättare att svetsa fast i bakkant mot väggen också. Som MathiasS poängterar kan det vara så att befintlig stålregel håller upp väggen ovanför dörröppningen. Borde gå att skrapa bort lite puts och se om det är en lättbetongbalk över öppningen eller vanliga block. Sätter du dörrarna på utsidan på detta vis kommer de mera i liv med väggen när du klär den.
     
  6. J
    Medlem Nivå 11
    Jag kanske tänker fel men är inte problemet att få karmen att fästa säkert i väggen? Är portarna för små för öppningen så får man ett hål mellan karm/vägg och det är ju bara att fylla med en eller två reglar 2"4 samt isolering i hålrummen. Klä in med panel framåt och nån skiva inåt.
    Jag har bytt portar på mitt garage i somras, det är byggt av blåbetong och siporex, inte helt jämförbart eftersom mina portar passade i hålet men ändå.
    Utifrån det tänker jag att om den gamla stålregeln sitter fast ordentligt skulle jag använda den så som JanneL beskriver. Om stålregeln är oanvändbar blir det reglar och skruv/plugg eller nån liknande lösning, finns väl betongliknande material att fylla hålen med som stelnar. Jag använde långa karmskruvar och fischerplugg för att fästa mina, när allt var injusterat så drog jag i några rejäla franska träskruvar också.
     
  7. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Tack för idéerna. Måste titta närmare på porten vid tillfälle, men jag uppfattade det som att stålramen är ganska klen, så jag hoppas att den inte är bärande.

    Har tyvärr inga större svetskunskaper så det skulle isf kasta en skugga över mina gör-det-själv-planer.

    Med ditt förslag JanneL så borde det ju går. Är inte helt förtjust över idén med fogskum då jag hade tänkt mig dreva med linull eller liknande. Det går såklart ändå, men med så pass stora "luckor" att fylla skulle såklart fogskummet vara mer ändamålsenligt. Men som sagt inte "ideologiskt".

    Jan-Å: jo problemet är att få konstruktionen att sitta säkert. Osäker på hur stabil stålkonstruktionen är idag, så om den måste vara kvar behöver jag nog säkra den en smula. Annars var ju tanken att på någe vis regla upp öppningen för att ha något att bygga emot. Mina funderingar är hur jag i det läget förebygger stora köldbryggor om nu bara reglarna är det som skiljer kall uteluft från varm inneluft?

    Jag får hålla ut ännu en tid tyvärr, har inte tillträde än. Men sen blir det spännande att se. Får återkomma med min lösning.
     
  8. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Har i en annan tråd (den här) diskuterat egenhändigt bygge av slagportar, kommit fram till att jag ska köpa fabrikstillverkade för att sedan återgå till planen att bygga själv. Och där står jag nu. :S

    Jag har fortfarande inte varit och mätt men av bilder jag har att döma så är öppningen mindre än standardstorlek på portarna. Jag tror heller inte stålramen är bärande, minns att den såg väldigt vek ut. Det jag nu ligger sömnlös över (några sekunder) är hur jag ska fästa mina byggda portar och hur de ska hänga kvar. Jag har följt en del trådar i ämnet och vet på ett ungefär, men några problem kvarstår. Tar tacksamt emot idéer.

    I öppningen, som säkert är 25-30 cm djup bygger jag en "ram" av grovt virke. Hade tänkt mig stolpar. Och för att få portarna i liv med den tänka fasaden (ska regla upp 45x45, ev lite isolering, vindpapp, spikläkt och fasadbrädor) måste denna ram bygga ut en bit. Problemet är att jag har inte tänkt göra fasaden nu, behöver alltså ha dit portarna innan det finns tid för fasaden. Jag kan ju förlägga portarna djupare in, men hur blir det med svängrummet då, inget vidare känns det som. Måste jag bygga klart öppningen med foder och hela baletten nu och sen efterkomplettera med fasaden? Och hur väderskyddar jag en sådan konstruktion?

    Om jag nu bygger ut ramen så blir den ganska tjock. Kan jag istället göra en ram av 2 reglar med "klossar/distanser" emellan och fylla i isolering där? Blir det stabilt nog?

    Har tänkt mig hakgångjärn av den gamla stilen med genomgående bultar i ramen.

    Kolla gärna den här bilden från min blogg, kanske den hjälper något.

    Som sagt, lyssnar gärna till skarpa hjärnor där ute. d^_^b
     
  9. J
    Medlem · Nivå 8
    Eftersom du skall tilläggsisolera med ny fasad senare så råder jag dig att flytta ut portarna. Du kan göre dem i liv med den tilltänkta fasaden och samtidigt få en öppning mellan portarna som är större än om du klämmer in virke för att göra portar i den befintliga öppningen. Oj oj, blev det begripligt? :D
    Om du väljer detta alternativ kan du av plattjärn göra 6 st U:n som du trär på 3 st vid varje öppning. (Uppe, nere och i mitten). De skall vara precis lika tjock som väggen. Dessa fästes med genomgående bult, 2 på varje U. Där du vill fästa karmen svetsar du fast en bit plattjärn så det finns något att skruva i. Om första stycket var svårt att förstå blev kanske detta värre? Jag tycker att du skall kolla, om du har en balk ovanför öppningen innan du tar bort järnramen, vare sig du skall regla inne i öppningen eller göra enl. detta förslag.
     
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har just gjort motsvarande byte av port i min Gårdsverkstad. Den gamla porten var 310x300. Jobbet började som vanligt med en funderare över:

    - Hur gör jag detta med en rimlig arbetsinsats?
    - Vad finns det att fästa i?
    - Hur löser jag detta med mina kunskaper/Verktyg?

    Gårdsverkstaden liger i ena änden av maskinhallen, som behöver byggas om, om ca 10-15 år. Trotts detta valde jag en rejäl alluminiumport med stålkarm, eftersom en sådan är lätta att flytta den dagen maskinhallen skall byggas om.

    Fick tag på en retur hos EAB (226x200) för 6400 + moms (dom annonserar ut sina returer på sin hemsida). Övergången mellan maskinhallens bärande rundstolpar (tjärade ledningsstolpar) löste jag med reglar 140*45, som jag bultade i rundstolparena. Regelverket att fästa karmen i gjorde jag av 95x96 reglar (en överliggare hela vägen mellan stolparna, och två stolpar som fästes i överliggare och betonggolvet). Resten reglades med vanlig 45x70, som fäste för vindpapp och lockpanel. Invändig isolering och drev hade jag hemms sedan ett tidigare bygge.

    Summa sumarum to hela jobbet 3 dagar och kostade 9400 kr+ moms. Den dag maskinhallen skall byggas om kan jag återanvända porten - Eller sälja den.
     
  11. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Jo jag hänger med. Det första är ju precis vad jag själv skrev att jag nog helst borde göra, så det är jag helt med på.

    Jag förstår principen för U:na, inte så tokigt faktiskt. Förutom att jag måste be någon annan att bocka och svetsa. Det går inte helt i hand med mina önskemål om att var man reder sig bäst själv. :)

    Och den egentligen viktigare frågan är hur jag ska lösa det med foder och väderskydd tills att jag har hunnit ikapp med fasaden. Eller så får jag satsa på färdig fasad på framsidan endast, så stort är ju garaget inte.

    Men som du skriver, nummer ett är att kolla att det finns en bärande balk att utgå ifrån.
     
  12. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Hittade denna på Jula som jag känner skulle passa mig bra. Men det löser ju tyvärr inte frågan om lås. Och jag inser ju att jag måste ha en godkänd låsanordning då jag ska förvara verktygen där.

    Vad tror ni, måste jag falla till föga och trockla dit ett hänglås ändå?
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka