Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Inparkerad av carport-grannen var och varannan dag

1. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 512 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Så är det förstås, och minns jag rätt skrev jag redan i mitt första inlägg i tråden att frågan svårligen löses med juridikens trubbiga verktyg.

Men ska man ändå försöka med det kan man som sagt nog bara ge sig på leverantören, värden alltså, och hävda att man inte kan utnyttja den parkeringsplats man betalar för. Om det nu inte går att prata sig fram till en lösning med den som har grannplatsen.

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 812 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Jag håller med Nötegårdsgubben. Det är ju det som är det fina med att hyra något, det är någon annan som får lösa problemen som tveklöst kommer dyka upp.

3. Leeten
    Husägare · Svenljunga · 186 inlägg

Leeten

Husägare
    Vi
    hade samma problem. Körde då en v60 samt golf. Golfen fick att parkera i carporten, tillsammans med grannens Peugeot nånting kombi. Men, jag är 165 lång och 57 kg tung, å hade jag vart större hade jag inte kommit ut. Min sambo, ren lögn att ta sig ut. Han är 1.87 å 86 kg spänst.

Till saken hör att grannen körde på min bil 2 gånger ( försökte dessutom smita) stora märken på min bil, samt färg på hennes bil från min. Hon nekade osv, samt en hel del annan grannfejd.
    Jag är ändå av den lugnare accepterande typen, men denna granne fick fram mina värsta sidor.

Vi ringde till slut hyresvärden. Hon fick sedan dra detta vidare med grannen och förtydliga regler kring carporten och hur man bör parkera. Och hur man verkligen inte bör parkera.

Dock kan jag tycka att såna carportar är på minimum av mått.

Ring värden, om möjligt, ring Hgf. Innan det eskalerar till en riktig fejd

4. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 568 inlägg
    ska man trängas som sillar så är det väl såhär det blir, hade jag varit tvungen till att leva såhär hade jag hyrt två platser och ställt mig mitt över och sluppit all platsproblem på sidorna.

Livet är för kort för att hålla på och trängas sådär

• Laddar…
  5. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 729 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Ja, det går inte en dag utan att jag är väldigt nöjd med att bo på landet.

• Laddar…
  6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 113 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Ja det brukar ju alltid vara en framgångsrik väg eller... :thinking:;)

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 109 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Bra, det visste jag inte. Kan du visa dessa lagar och regler, så vi andra får lära oss också!

Och välkommen till forumet Pedan!

8. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 2 568 inlägg
    de går väl efter parkeringsrutestandarden som sattes 1970... En Amazon är fan inte stor :seenoevil:

• Laddar…
  9. D
    Medlem · Stockholm · 24 inlägg

dancve

Medlem
    P-rutor utförs vanligen i måtten 2,5x5 m, men vad jag vet finns det inga myndighetskrav för storleken på p-rutorna. Personbilar är vanligen ca 180 cm breda (exklusive backspeglarna). Småbilar kan vara ner mot 165 cm breda, medan större bilar är drygt 2 meter breda.

Medelbilisten har således lite drygt 3 decimeter på vardera sidan av bilen för att kunna öppna dörren och ta sig in eller ut, vilket är mycket svårt, nästan omöjligt. Systemet med 2,5x5 m breda rutor bygger på att det finns ca 3 decimeter fritt utrymme på ömse sidor av bilarna i p-rutorna. Då får jag använda grannens fria utrymme när jag ska in i eller ut ur min bil och grannen kan så klart använda mitt fria utrymme. Vi får ca 6-7 decimeter fritt utrymme mellan bilarna vilket är ungefär vad som behövs för att hyggligt kunna ta sig in i eller ut ur bilen. Det bästa vore så klart om alla rutor vore 3-4 m breda. Då skulle alla ha gott om plats för att kliva i och ur sina bilar oavsett storlek på bilen, men mark är dyrt så man snålar in på bredden för att få in så många p-rutor som möjligt på en given yta.

Systemet fungerar så klart inte om någon har en riktigt stor bil. Tänk i extremfallet om det står flera breda bilar på rad. Då kommer ingen av ägarna vare sig i eller ur bilarna. Än värre blir det på p-platser som har riktigt smala rutor på ned mot 2,2 m.

Ska man som hyresvärd hyra ut p-platser måste man se till att det fungerar att använda p-platserna. Man kan inte bara säga att hyresgästerna måste stå inom sin ruta. Det är ett förenklat synsätt. Står man mellan två stora bilar blir p-platsen man hyr i praktiken inte användbar. Bilen måste helt enkelt vara några decimeter smalare än p-rutan. Annars kan den inte stå där. Då får hyresvärden hitta eller anordna en annan p-plats för hyresgästen med den breda bilen.

Som hyresgäst skulle jag klaga och dokumentera med foton och göra avdrag på hyran. Jag skulle också ta hjälp av hyresgästföreningen.

10. GlennB
    Husägare · stockholm · 590 inlägg

GlennB

Husägare
    Då kommer hyresvärden troligen säga att man kan säga upp platsen om man inte är nöjd.

När jag bodde i innerstan hyrde jag under några år en alldeles för dyr och alldeles för liten parkeringsplats i ett garage i närheten.. HOPPLÖST.. om nån parkerade snett fyra rutor bort så parkerade hans granne mer åt sidan och nästa och nästa och så kom jag inte in i min bil, eller så parkerade grannen till höger snett och jag fick parkera längre till vänster och så fick man en arg lapp på rutan.. fast man stod inom rutan och hade typ 5cm till nästa bil åt höger..

Hyresvärden tyckte typ "ja, rutorna är små, passar det inte så har vi en kö på folk som vill hyra plats, du kan lämna den idag om du vill".

..När jag efter många års köande fick en uteplats på innergården (en av FYRA platser.. huset var byggt på 40-talet då få hade bil) var det en stor lättnad.. man kan ju ha trott att det skulle vara ett nerköp från garage men nej. det var en förbättring, uteplatsen var säkert en meter bredare och grannarna var vettiga. dessutom typ 10m från porten istället för 300m..

Dessutom tror jag att jag betalade 700:- för den, och garageplatsen kostade 1800.. tror jag.. per månad alltså.. <3 stockholms innerstad..

11. F
    Medlem · 78 inlägg
    Behöver han en så stor bil för handikapp eller jobb?

Annars kan jag tycka han är en egoist och kanske borde se till att hitta större parkering. Att använda för stor bil när det inte behövs är ingen rättighet.

• Laddar…
  12. E
    Medlem · Järfälla · 426 inlägg

ecb182

Medlem
    Efter att ha läst denna tråd är jag väldigt glad att jag har en egen uppfart som inte delas med någon mer än min fru...

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Jämtland · 156 inlägg

Abki

Medlem
    Man ska alltid parkera längst till höger i p-rutan. Då får man mer plats över för att öppna dörren. Övriga passagerare får kliva ur innan bilen parkeras.

14. D
    Medlem · GÖTEBORG · 568 inlägg

dthompa

Medlem
    Fast det bygger ju på att bilen till höger gör samma sak annars parkerar du ju så han har svårt att komma in.

Om alla parkerar mitt i rutan så löser det ju sig, då har alla samma avstånd. Det är ju mer krångligt om någon ställer sig till höger och en annan inte. Man står mitt i rutan.

Tänker jag inte helt fel så är det samma avstånd mellan bilarna om alla står i mitten som om alla står till höger.

15. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Och jag som har en högerstyrd bil. Hur gör jag?
    Och de som väljer att backa in?
    Och vänsterhänta motorcyklister?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.