2 204 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Innervägg: 70 eller 95-reglar?
Jag ska dela av ett stort sovrum till två barnrum och undrar om det finns några åsikter om 70 eller 95 mm regelvägg? Förutom att en 95 mm isolerad vägg blir lite tystare och lite mer plats för dosor osv. Allt blir ju lite billigare och lättare men spelar inte jättestor roll då ”stora” bilen med dragkrok snart är hemma från semester.
Husets tomma original-bongo-trumma-väggar med 70 mm reglar och endast 13 mm spån byts till 12 mm plyfa och 13 mm gips samt stenullsisolering.
Husets tomma original-bongo-trumma-väggar med 70 mm reglar och endast 13 mm spån byts till 12 mm plyfa och 13 mm gips samt stenullsisolering.
Om du kostar på dubbla skivor på båda sidor blir ju väggen ganska tjock med 95 regel. Ska det vara en dörr i väggen hade jag satsat på att försöka hålla väggens totala tjocklek samma som dörrkarmen, dvs ca 95 för vanliga innerdörrar. Då behöver du 45 regel om du har dubbla skivor. 🙄
Jag har nästan bestämt mig för 70 mm. Jag tänker köra stålreglar med tätning/foam mot golv och tak och träreglar resten. Eller kanske borde köra på metall mot vägg och spänna dem med kortlingar så det förhoppningsvis blir tyst mellan rummen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Att putsa innervägg källare eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Innervägg - reglar 70mm eller 95mm
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering innervägg. 45 eller 70 djup?
Isolering -
Innervägg med stålregel - 45 eller 70 mm med OSB och gips?
Byggmaterial & Byggteknik