Byggahus.se

Innervägg

1. K
    Medlem · 15 inlägg

KTEA

Medlem
    Hej,

Jag håller på att bygga ut min sommarstuga och har en fundering på vad jag bör använda för material till väggarna på insidan. Såhär är min vägg uppbyggd sett från utsidan:
    Panel, 34 mm luftspalt, Asfabord, Liggandes 45*45 cc 600, Stående 95*45 cc 600

Utbyggnaden är för ett badrum och kök där det "kanske" ska sitta kakel på vägg. Stugan står periodvis ouppvärmd. Bör man använda sig av dubbla gipsskivor eller kanske en OSB skiva och en gipsskiva? Eller har någon nått annat förslag på vad som kan bli bra?

Jag har också en fundering på om det är lämpigt att sätta en vindpapp på insidan av mina ståendes 95*45 reglar och sedan spika liggande 45*45 reglar för att smidigt kunna dra elen mellan dessa? Bör man isf isolera även det utrymmet eller är det ok med luftspallt där?

Mvh
    KTEA

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Innervägg

För innerväggar skulle jag rekommendera något stabilt, framförallt om det gäller rum som kök och badrum. Bara gips duger inte att skruva till exempelväggskåp till kök i. Jag skulle ha valt OSB och sedan gips på det.

För insidan av ytterväggar som du tycks skriva om i sista stycket så tror jag redan att asfaboarden har den vindbrytande egenskapen. Normalt sätter man diffusionsplast på insidan, innanför osb och eller gips. Om du ska ha det när huset emellanåt står ouppvärmt kan jag inte svara på.

3. B
    Medlem · 5 828 inlägg

I nybygge rekommenderas vindpapp under fasadläkten. Därmed vindsäkrar du trossbotten och mellanbjälklag.

I första hand bör du undvika att låta något boningshus stå utkylt. Det kostar inte mycket att hålla huset frostsäkrat året om. I andra hand bör du se till att huset åtminstone är väl ventilerat.

Jag är också osäker på hur gips beter sig i ett obebott, kallt och kanske fuktigt hus. Sommarstugor av äldre datum väggbekläddes invändigt med spont och liknande. Fast jag låter vara oskrivet att detta gör dem till sunda byggnader...

4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem

Hmmm, vad är mycket i sammanhanget ?
    "Det kostar inte mycket att hålla huset frostsäkrat året om"

Eftersom man bör ligga på minst 10 grader för att "frostsäkra ett hus" bla för att kunna garantera över 0 vid plötsliga temperatursänkningar samt för att undvika fukt (luftfukten är ju som störst vid ca 0 - 8 grader) - vad kostar en sådan uppvärmning i en sommarstuga som man inte utnyttjar under ca 9-10 månader per år...

10 grader, alltså ca halva temperaturen mot "normalt" borde alltså gå på ca 1/3 - 1/2 av kostnaden mot ett permanent bebott hus i uppvärmning (dom säger 5 procentenheter per grad ca).

ett 45 kvm hus kostar ca 10000-12000 kr per år i uppvärmning med direktel, så jag skulle alltså behöva betala ca 5000-6000 kr per år i onödan ?
    Vilket verkar dåligt, både för miljön och min plånbok, om jag nu kan bygga så det står ouppvärmt lika gärna ?

Gips rör ju iaf inte på sig, hur mycket fukt det tar upp lär väl visa sig, men inget diffusionsskikt och god ventilation är ju förutsättningar, jag tänkte iaf prova. Funkar det inte så får jag väl "frostsäkra det" . . .

/K

5. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Jag skulle säga att "lite" är "lite mindre" än storleken på eventuella frostskador.  Räknat i kronor alltså.

:)

Den traditionella svenska sommarstugan består av brädväggar, invändigt beklädda med tapet. Det värsta som händer i en sådan stuga är att man begår dumheten att lämna madrassen kvar på hösten.

6. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem

Det är sant därför bör man nog tänka på uppvärmningen när man bygger när det gäller val av material, möjligheter till tömmning av VA, ventilation, diffusionsspärr etc...

Annars tror jag generellt att vi bör gå mot att inte värma upp våra sommarstugor, tänk bara på vad miljön sparar om alla med sommarstugor inte värmer när det inte är där. Självklart blir vi inte miljövänliga bara av det men ett steg iaf.

Iof har jag ingen exakt uträkning på vad man sparar, om det påverkar huset etc , men det visar sig.

Jag tänker iaf inte ha ngt diffusionsskikt (som egentligen ju bara är där för att hindra fuktig inomhusluft från att fukta isoleringen och därmed sätta ned isoleringsfunktionen). Jag är dock övertygad om att plasten egentligen inte alls är bra i övrigt. Tex hämnas ju fuktcirkulationen och fukten tillåts inte "vandra" som den kan göra i gamla hus utan plastskikt...

Ang "Det värsta som händer i en sådan stuga är att man begår dumheten att lämna madrassen kvar på hösten. " -jo en kall fuktig madrass är inte så gosig. Men ett otal antal madrasser lämnas i tex husvagnar och ouppvärmda stugor utan att bli förstörda. Den värsta temperaturen är ju som sagt ca 0-8 grader då luftfuktigheten är som störst, kallar eller varmare och de flesta material bör klaras ig.

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.