Byggahus.se

Innervägg vid skorsten

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej! Håller på att renovera vinden på ett torp från sekelskiftet. Timmerstomme upp till vinden som har stående plank i gavlarna. Taket består av det gamla spåntaket med plåt ovanpå. Har tänkt bygga nya kattvindar med förbindelse i snedtaket upp till ett hanbjälklag. Kommer att isolera i kattvindsvägarna med linfiberisolering. Min fråga gäller hur man bör tänka runt skorstenen (som är murad och putsad). Vilken sida av isoleringen bör skorstenen stå på så att säga? Skall jag bygga runt den så att den står i kattvinden eller bygga in den så att det står på den varma sidan? Skorstenen är för närvarande inte i bruk men förhoppningsvis skall den användas i framtiden. Bifogar en bild för att förtydliga hur jag tänker. Tack på förhand för hjälp!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    496B15DD-D39F-4B16-B438-B8BE2BAE8EE3.jpeg

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Om skorstenen har aktiv rökkanal så behöver du prata med sotaren i din kommun om vilka regler som gäller. Man får oftast inte bygga vägg som ansluter till skorstenen där rökkanalen går utan att använda material som inte kan brinna. Detta då skorstenen yta kan bli riktigt varm. Som jag förstått det, handlar det om ytorna som direkt omger rökkanalen.

Din första ritning: om vi antar att översta vänstra kanalen är rökkanal som används idag, så är övre vänstra hörnet på skorstenen (den översta vänstra fjärdedelen) en "fara", då de två ytorna rakt ut från rökkanalen kan bli riktigt varma.

Vidare kan det vara bra att tänka på huruvida du vill ha kattvinden lätt uppvärmd eller helt kall. Vill du ha den lätt uppvärmd, så skall rökröret såklart gå inne i kattvinden, annars utanför.

Redigerat 14 maj 2019 10:49
    • Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt och utförligt svar! ”Ritningen” är lite missvisande då det kommer vara mer luft mellan eventuella väggar och skorsten, minst så att det blir krypbart runt om iallafall. Om man har ett insatsrör i skorstenen har jag förstått det som att värmen från själva skorstenen minskar avsevärt, detta kanske påverkar hur nära träkonstruktioner får vara skorstenen?

4. PNO
    Medlem · Nivå 15
    Det är du som byggherre som är ansvarig för att det du bygger eller låter bygga uppfyller boverkets byggregler. Dessutom är det du som fastighetsägare som är ansvarig för ditt brandskydd. Alltså måste du förstå vad du gör.

Byggreglerna rörande rökkanaler och eldstäder finner du i boverkets byggregler, 5:4 Skydd mot uppkomst av brand, 5:41 Allmänt. Byggnader och fasta installationer ska utformas med tillfredställande skydd mot uppkomst av brand. Temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material får inte bli så hög att materialet kan antända.

I tillhörande allmänt råd står det så här:
    Kravet i föreskriftens andra stycke är uppfyllt om temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material inte överstiger 85 °C. Andra temperaturkriterier kan användas om materialets egenskaper är väl kända och dokumenterade.
    Du får med andra ord göra hur du vill så länge du klarar kravet på tillfredställande skydd mot brand. Ett bra sätt att göra det är att säkerställa att inget brännbart blir mer än 85 °C.

Förr i tiden, när sådant här var mer reglerat i detalj, så brukade man anta att en helstensvägg, dvs en tegelsten på längden, ungefär 24 cm räckte som avstånd till brännbart material. Vid tunnare vägg på rökgången (ofta halvsten) så rekommenderades minst 100mm luftat utrymme mellan rökkanalens vägg och brännbart material. Kan du krypa runt så är du alltså på säkra sidan med god marginal.
    Bra exempel finns här: http://umesotning.se/?page_id=77

I övrigt, klart du ska ha skorstenen på insidan av väggen. Du får nämligen inte bygga in den. Den ska vara inspekterbar. (BBR 5:428)

• Laddar…