Byggahus.se

Innervägg i snedtak, hur fäster jag stålskenan i snedtaket på bästa sätt?

1. K
    Medlem Nivå 1
    Behöver hjälp med hur man bygger vägg när det är snedtak.
    Använder stålskenor och stålreglar.
    Problemet som jag stött på är att det lutar taket och fäster man skenan så lutar ju den med? :confused:
    Böjer man till skenan så det blir rätt vinkel eller stöttar man upp på något sätt?
    Hjälp tack! :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Hus.jpg

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    En trekantslist skulle hjälpa dig. Du bör ha något som fyller ut mellanrummet och då är det nog enklast med en trekantslist.

Redigerat 25 feb 2015 12:41
    • Laddar…
  3. P
    Medlem · Nivå 7
    • Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 9
    Men...
    Kräver inte trekantlisten att taklutningen är hyfsat nära 45 grader, vilket den sällan är?

Lämnar du ca halva utrymmet tomt innerst i vinkeln då?
    Eller vad missar jag i min tanke...

Stålskenan var ju smart med möjlighet att justera vinkeln. Men jag skulle gärna vilja ha mer förklaring kring träalternativet också, för jag kommer snart ha samma problem själv.

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Stålskena som länkats ovan allt såga till en kil med lämplig vinkel. Har man tur funkar det med färdiga kilar av plast eller trä man kan köpa

6. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Eller klyva en regel med rätt vinkel?

Annat borde du med lite jävla anamma vinkla om plåteregeln, men tror mer på klyva en regel

7. S
    Husägare · Nivå 6
    Håller med sir_daniel
    Klyv till en regel själv eller köp en färdig trekantslist. Svårare än så är det inte. Valet är ditt. Så skulle jag gjort. Annars kan du ju kanske göra mindre kilar som du fäster ovanför stålregeln cc60, eller vad du nu ska ha för mått.

8. K
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 7
    Det kommer att fungera jättebra med kilar. Se till att såga dem i rätt vinkel.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 10
    Kör du detta kommer det bli bra. Hoppas du kan fästa de cc-600 eller liknande

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 2
    Problemet med att fästa en skena längs med snedtaket kan vara att hitta något att fästa den i bakom gipsen. Oftast ligger ju glespanelen i samma riktning med cc 30.

• Laddar…