Innertaksfråga från en datanörd med centrumtumme

2k läst  12 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Så, nyköpt lägenhet.
    i taket har någon tidigare ägare satt upp en träpanel, inte nån stiligare variant.
    det är helt enkelt nubbat upp tunna "brädor" och sen (försökt) vitlasera dem.
    såklart ska dessa ner, och eftersom IT marknaden ser ut som den gör så har jag inte råd att hyra in någon som gör det samt sätter upp ett nytt innertak åt mig.

så, till frågan.
    vad som ska upp efter att plankorna är ner är ett nytt tak av 45X45 reglar och sen bygga på med Bauhaus takgips på 600X1200 om jag kommer ihåg rätt.
    hade då tänkt att skicka upp reglarna i taket gående längsmed kortsidan av det rektangulära rummet med lagom avstånd.

1. vad är lagom avstånd?
       Ska jag sätta dem 600 eller 1200 mm ifrån varandra?

2. Huset är från 1936, har ingen aning om vad det är för tak innanför brädorna eller putsen. Hur får jag fast reglarna i taket utan att riskera att få hela taket i huvudet en vecka senare då jag slipar spackel och dricker tysk fulöl?

Var hemskt gärna övertydliga i era svar då jag är ruskigt trögfattad!

Tacksam för alla tips!

///Badis

2. T
    Medlem Nivå 6

Re: Innertaksfråga från en datanörd med centrumtum

Hej,

Ifall du missat det så är ju IT-branchen STEKHET nu! Hoppas på tåget got dammit! :D

När vi satt upp nytt innertak satt vi reglarna i taket med cc30! Ovanpå det 13x1200x2400 gips.

Ang färstmetod får du kolla först vad det är för tak innanför panelen.

3. B
    Medlem Nivå 1

Lugn i stormen, är redan på tåget!
    :)
    men tänkte att lite ömklighetspoäng aldrig är fel!
    :p

Men åter till innertaket, övertydlighet efterfrågades.
    vad är cc30?
    borde det inte vara smidigare att använda lite mindre skivor?

///Badis

4. T
    Medlem Nivå 6

cc30 betyder att det är 30 cm mellan mitten på reglarna! cc60 är 60 cm mellan mitten på reglarna.

Det är lättare att sätta upp mindre skivorn men du får då fler skarvar att spackla! Skulle gärna satt upp en gipsskiva på 3x5 meter om det varit möjligt hehehe

5. P
    Medlem Nivå 9

www.norgips.se har instruktioner om hur dom skall sättas.

CC 20 cm skruvat på lång+kortsidor med ett avstånd på ca 1,5 cm från kanten, kapad kant något längre & CC 30 inne i skivan.

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Anledningen till att ett litet centrumavstånd ska användas när du sätter upp gips är att dessa annars böjer sig på sikt. Det blir då sprickor i fogar med mera. Så takgips behöver ett litet CC avstånd.

7. B
    Medlem Nivå 1

Så med andra ord, måste jag altså regla upp hela taket med reglar tvärs över och ett avstånd på 30cm från varandra.

är rummet tex 3X6m så blir det altså 20 reglar på 3m st?

är jag rätt ute så långt?

///Badis

8. T
    Medlem Nivå 6

inte 30 cm från varandra. Om du har 45mm reglar ska det väl vara 25.5 cm mellan reglarna. 30 cm mellan mitten på reglarna.

9. K
    Medlem · Nivå 4

Angående dom "uppnubbade brädorna" om du har puts under så kan dom väl knappast vara "nubbade" i putsen va? har du rivit ner och kollat? du kanske har ett utmärkt regelverk att sätta det nya taket i?

Gips medför en herrans massa jobb att spackla slipa och måla, har du funderat på färdiga takskivor? finns flera olika sorter som man bara skruvar upp och slipper kladda med färg.... billigt är det också.

10. B
    Medlem Nivå 1

Har rivit ner det gamla taket och dom sitter nubbade i 5mm,s reglar som är skruvade i putsen, ett utmärkt regelverk, men behöver 45X45 reglar då spots ska in i taket när jag endå gör om.

har funderat och kollat på färdiga takskivor men dom jag hittat har verkat snordyra och kräver lösningar med aluminiumreglar som passar just dom skivorna.

har du tips om enklare takskivor som man slipper spackla och måla och inte är brandfarliga skulle ingen bli lyckligare än jag då jag verkligen HATAR att spackla och slipa!

tacksam för alla tips!

///Badis

11. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Håller inte med om att takskivor är billiga även om man slipper målandet mm. Vill man ha vanliga släta skivor utan plastig känsla så brukar de ligga på runt 100:- kvm och det är för mig mycke dyrare än en standard gips för runt 70:- och då är den 1200*600

12. B
    Medlem Nivå 1

Är ju iofs inte några stora utrymmen som ska ha nytt tak. hall och vardagsrum. så skiljer det bara 30-50 kr per kvm mellan takskivor och gips och man slipper spackla och måla så kör jag gärna med takskivor!

men hur funkar det ihop med värmen från spotlights och hur fäster man takskivor?
    man kan ju inte direkt skruva upp dom på reglar för då måste man ju spackla o måla lik f-bannat.

någon som kan reda ut det här för mig och komma med rekomendationer på produkter?

///B

13. K
    Medlem · Nivå 4

Takskivorna är spåntade, så man skruvar i spånten, man behöver inga specialreglar för detta,

Visst är skivorna dyrare per kvm än gips men resultatet blir helt perfekt, vilket jag tycker gips inte blir. spotar går fint att montera i detta tak,

http://www.byggelit.se/elittak~53.php

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: