Byggahus.se

Innertak / ändra takstol

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi håller på att renovera vardagsrummet i våran enplans villa på 100m³ (ombyggd sommarstuga). Vi har tagit bort en vägg till ett annat rum och öppnat upp mot hallen. Det medförde att vi fick olika tak i rummet. Sedan var det två takstolar som har sjunkit ner 2-3cm och 10cm sågspån som jag ville ha bort. Därav valet att ta bort hela innertaket och all isolering.

Vi har fundering på att öppna upp till nock de 3 sista takstolarna mot kortänden av huset.
    Har någon tips/bilder på hur man får till takstolarna på ett snyggt sätt (gjorda av 120x45 reglar). Takstolarna har också en V konstruktion som kommer att bli synlig.

Eller kan man sätta en kraftig bärande limträbalk i nock mellan murstocken och yttervägg för att ersätta 3 st takstolar. Är det någon som gjort en sådan om konstruktion utan att byta yttertak (plåttak), Är det möjligt?

Ett tredje alternativ är att sätta innertaket på ovansidan av takstolarna och klä in dem i ek eftersom vi tänkte köpa ek parket som golv. Risken är att det blir för dyrt har inte kollat på vad det kan kosta.

Som innertak tänkte vi ha vitmålad 120mm panel.

2. V
    Medlem Nivå 5
    En balk i nocken är ju smidigast även om det kommer att bli synligt. Jag tänkte göra nåt liknande i mitt gamla garage och då tänkte jag bygga de stående balkarna som håller upp nockbalken in i väggarna så att det blir rent och snyggt.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tror du det är smidigast med en balk i nock? Jag tror i alla fall det blir snyggast. 24M² av rummets 37M² kommer att få snedtak.

Arbetsmoment:

En ände på murstoken, det bler en liten bit från rökkanalen så det kommer inte bli särskilt varmt. Men man kanske inte ska ha trä direkt på muren i varje fall.

En ände i ytterväggen, tror att jag behöver förstärka den regel som går ner till grunden. Alltså såga upp väggen och sätta in en till.

Vilken dimension ska det vara på balken? Takfot till takfot är 6,4m och det är 1,45m mellan underkant av takstol till nock. Längden på balken blir 3,8m

Vad behöver man göra åt väggarna vid takfoten blir belastningen på dem annorlunda?