Vi har tagit fram en timmervägg (innervägg) i salen som ska få vara frilagd, övriga väggar (ytterväggar) är isolerade utifrån och på insidan sitter reglar - byggplast - gips.
Min fråga är hur vi ska göra med byggplasten i hörnen mellan gipsklädda ytterväggar och timrade innerväggen med tanke på fukt. Det kommer aldrig bli helt tätt bara genom att tejpa och skjuta fast plasten i hörnet eftersom timret är ojämnt.
För estetiken kommer vi sätta en list i hörnet som täcker glipan.
Huset är från ca 1850 och utvändig isolering gjordes kring 70-talet i samband med fasadbyte, invändigt sattes nuvarande gips upp kring -90.
Min fråga är hur vi ska göra med byggplasten i hörnen mellan gipsklädda ytterväggar och timrade innerväggen med tanke på fukt. Det kommer aldrig bli helt tätt bara genom att tejpa och skjuta fast plasten i hörnet eftersom timret är ojämnt.
För estetiken kommer vi sätta en list i hörnet som täcker glipan.
Huset är från ca 1850 och utvändig isolering gjordes kring 70-talet i samband med fasadbyte, invändigt sattes nuvarande gips upp kring -90.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
med tanke på att du frilägger en vägg helt så spelar plasten ingen som helst roll. Gör ett avslut av väggen bara.
Det är mot ytterväggarna jag funderar.. där går alltså plasten bakom gipset och sen blir det en öppning in mot hörnet. Om jag lämnar plasten som den är kommer det va öppet för fukt att komma från rummet till utsidan av plasten mot timret.
S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara