Hej!
Bott i huset ca 1 år. Har stängt av elen/värmen i undervåningen sedan några månader tillbaka pga härliga elpriser.
Sedan 4 veckor tillbaka går 3 dörrar (alla av samma modell) inte att stänga igen. Den nedre delen är ca 2-3mm "för stor" för karmen. Oklart vad det är för fabrikat på dörrarna men de har s.k snap-in gångjärn. Jag har provat att skruva där gångjärn sitter men utan resultat, de är statiska och ingen av skruvarna verkar vara till justering.
Till mina frågor,
1) hur har det blivit såhär? Har de verkligen expanderat så mycket och kommer de att gå tillbaka till ursprung storlek utan att jag gör nånting?
2) hur löser jag uppgiften med att göra minst skada på dörrarna?
Alla tips mottages tacksamt. Se bilder.
Bott i huset ca 1 år. Har stängt av elen/värmen i undervåningen sedan några månader tillbaka pga härliga elpriser.
Sedan 4 veckor tillbaka går 3 dörrar (alla av samma modell) inte att stänga igen. Den nedre delen är ca 2-3mm "för stor" för karmen. Oklart vad det är för fabrikat på dörrarna men de har s.k snap-in gångjärn. Jag har provat att skruva där gångjärn sitter men utan resultat, de är statiska och ingen av skruvarna verkar vara till justering.
Till mina frågor,
1) hur har det blivit såhär? Har de verkligen expanderat så mycket och kommer de att gå tillbaka till ursprung storlek utan att jag gör nånting?
2) hur löser jag uppgiften med att göra minst skada på dörrarna?
Alla tips mottages tacksamt. Se bilder.
Trä sväller ganska mycket mellan torr och ”fuktig” miljö.
Det märka om man mäter spelet mellan karm & dörrblad vid månadsskiftet juli/augusti och månadsskiftet december/januari.
Det du behöver göra är att justera karmskruvarna/karmhylsorna (om dörrkarmen är monterad med dessa).
Eventuellt kan det gå att rikta om gångjärnen med en gångjärnsriktare.
Det märka om man mäter spelet mellan karm & dörrblad vid månadsskiftet juli/augusti och månadsskiftet december/januari.
Det du behöver göra är att justera karmskruvarna/karmhylsorna (om dörrkarmen är monterad med dessa).
Eventuellt kan det gå att rikta om gångjärnen med en gångjärnsriktare.
Produkter som diskuteras: "karmhylsorna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Håll koll på fuktigheten/temperaturen i undervåningen om ni stängt av värme/el, så ni inte får större problem än dörrarna.
Så svar på fråga 2 är kanske att återställa det "vanliga" klimatet i undervåningen om det inte är som det ska.
Så svar på fråga 2 är kanske att återställa det "vanliga" klimatet i undervåningen om det inte är som det ska.
Tack för era svar. Dessvärre finns inga karmskruvar på den viktigaste dörren (till badrummet). Blir det enda alternativet att använda riktade då?
Tack för info, har slagit på luftvärmepumpen (luft/luft) igen på undervåningen. Är ca 18-20 grader där nu men kanske inte når hela vägen ut till tvättrummet. Däremot finns ju golvvärme (direktverkande el) i samtliga rum. Är ju smärtsamt att slå på dem när vi ändå inte är där. Ska jag göra det ändå? Behöver jag ha mätare av något slag utöver temperaturmätare för att ha koll? Det är suterränghus.
Tack för info, har slagit på luftvärmepumpen (luft/luft) igen på undervåningen. Är ca 18-20 grader där nu men kanske inte når hela vägen ut till tvättrummet. Däremot finns ju golvvärme (direktverkande el) i samtliga rum. Är ju smärtsamt att slå på dem när vi ändå inte är där. Ska jag göra det ändå? Behöver jag ha mätare av något slag utöver temperaturmätare för att ha koll? Det är suterränghus.
Finns billiga termometrar med inbyggd hygrometer på typ biltema (typ 50-100kr). Borde räcka för att ha koll på luftfuktigheten. Jag skulle nog ha väntat några dagar med att rikta gångjärnen och se om det blev bättre med lite värme. + mät dörrbladet och öppningen i karmen, dels för att kolla om det blir bättre men oxå för att se om det ens är lönt att försöka rikta gångjärnen. Öppningen kanske är för smal för dörren.
Tack för svar.
Tack för svar. Då gör jag så
D daugaard skrev:Finns billiga termometrar med inbyggd hygrometer på typ biltema (typ 50-100kr). Borde räcka för att ha koll på luftfuktigheten. Jag skulle nog ha väntat några dagar med att rikta gångjärnen och se om det blev bättre med lite värme. + mät dörrbladet och öppningen i karmen, dels för att kolla om det blir bättre men oxå för att se om det ens är lönt att försöka rikta gångjärnen. Öppningen kanske är för smal för dörren.
Tack för svar. Då gör jag så
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden