Hej, vi ska bygga en villa från Lb-hus (Classic 140)... i denna villa har vi en ganska stor öppning in till barnens del av huset (deras allrum, sovrum). I den här öppningen kan vi inte sätta en vanlig innerdörr för att få avskildhet utan är tvingad till en annan lösning.
Funderade på en dörr som går "in i väggen" men det skulle kosta ca 15000 kr och det tyckte vi var lite saftigt för en innerdörr.
Har ni några tips på andra lösningar man kan göra? Helst då inte draperi eller "dragspelsdörr".
Bifogar en bild så ni får en uppfattning om hur det ser ut...
Funderade på en dörr som går "in i väggen" men det skulle kosta ca 15000 kr och det tyckte vi var lite saftigt för en innerdörr.
Har ni några tips på andra lösningar man kan göra? Helst då inte draperi eller "dragspelsdörr".
Bifogar en bild så ni får en uppfattning om hur det ser ut...
Som det ser ut på bilden hade det varit perfekt med en "skjutdörr" som går in i väggen på vänster sida på bilden. Då det sitter eluttag och brytare på högersidan så är det svårare att få till en "dubbel" skjutdörr som annars hade varit ännu snyggare. Att detta skulle kosta 15.000 låter lite väl mycket. Är inte väggen bärande så borde ni kunna anlita en "egen" snickade som fixar till en skjutdörr åt er till ett bättre pris. Begär en offert på detta och se om det inte blir betydligt billigare. Kan just nu inte komma på någon bättre lösning, en vikdörr av bra kvalitet (Trä och inte plast) är inte billig och tar plats och är inte alltid lätt att passa in.
usch! näe, inte en dubbeldörr... blir icke snyggt... och att anlita en snickare i efterhand för att sätta in en infälld dörr tror jag blir lite svårt eftersom det då sitter reglar i väggen... specialkonstruktion med dessa dörrar vad jag förstår.
Jag skulle helt klart kolla på ett utanpåliggande skjutdörrsbeslag och kanske ett frostat 6m härdglas som dörr.
kolla länken:
http://www.dorma.se/prod/glas/3_skj...motion/(code)/product_overview/(parent)/24887
kolla länken:
http://www.dorma.se/prod/glas/3_skj...motion/(code)/product_overview/(parent)/24887
Efter lite beslutsångest så valde vi till slut skjutdörr in i väggen... 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flytta strömbrytare vid innerdörr i innervägg
Belysning -
Öppna innervägg i källare för innerdörr
Planlösningar -
Mått på väggöppningen för innerdörr, från spånskiva eller golv
Fönster & Dörrar -
Ljudisolerad mellanvägg med innerdörr, hur reglar jag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta upp hål för innerdörr i vägg med stålreglar
Fönster & Dörrar