Någon av er här har erfarenhet av att montera en sådan dörrkarm samt har en sådan hemma, vad är era erfarenheter är dem bra håller dem osv?

Vi kommer montera fyra dörrar nästan intill varan 50 cm mellan dörrarna till sovrummen badrummet och klädkammaren därför ser det ju jätte snyggt på hemsidan och blir ju väldigt snyggt att skippa all foder runt dörrarna.

Leverantörer vi har tittat på
www.njorddesign.se

Och

www.ekstrands.com

Tack för all hjälp och tips

• En bild av en skärm som visar två vita garderobsdörrar med svarta handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorskärm visar text och bilder om dolda dörrkarmar och gångjärn, koncept för integrerade dörrlösningar i interiörer.
    Skapa konto
  • En bildskärm visar en inredningsdesignprogramvara med virtuella rum och dörrar. Fönsterramar syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Modernt interiör med minimalistiska dörrar och diskret gångjärnsdesign; ljus, ren estetik.
    Skapa konto
  • Vit dörr med svart handtag, trägolv, del av en datorskärm och webbläsargränssnitt synligt.
    Skapa konto
K
Du vet att man kan ta printscreen av datorskärmen va? Man behöver inte sitta med telefonen och fota av skärmen :rofl:

K kniv skrev:
Du vet att man kan ta printscreen av datorskärmen va? Man behöver inte sitta med telefonen och fota av skärmen :rofl:
Yep det vet jag gick dock inte att ladda upp tyvärr så man fick köra på denna og metoden

Vi köpte från Njord och allt funkade verkligen skitbra. Riktigt bra att och göra med. Inga konstigheter med montaget.

• Ett modernt rum med två dörrar, rund spegel, spotlights och en grå vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Vi köpte från Njord och allt funkade verkligen skitbra. Riktigt bra att och göra med. Inga konstigheter med montaget.
Frågan är vad prisskillnaden är mellan Ekstrands vs Njord design?

A AMP4Ever skrev:
Frågan är vad prisskillnaden är mellan Ekstrands vs Njord design?
Två innerdörrar med fina handtag från Buster & Punch, målade i vår specialkulör slutade på under 25 000 kr. Inte speciellt farligt för massiva innerdörrar.

Vet inte priset idag med tanke på alla prisökningar branschen har fått.

P Pistol skrev:
Två innerdörrar med fina handtag från Buster & Punch, målade i vår specialkulör slutade på under 25 000 kr. Inte speciellt farligt för massiva innerdörrar.

Vet inte priset idag med tanke på alla prisökningar branschen har fått.
jag har beställt 11 innerdörrar ikarm med fina handtag i specialkulör. Man hamnar ungefär på samma prisnivå, dvs styckpriset du har betalat. Dock har Njord smalare/tunnare karmar som jag anser kan vara lite klenare. Sedan är Ekstrands betydligt större, med högre omsättning. Om någonting skiter sig.

Mvh //

A AMP4Ever skrev:
jag har beställt 11 innerdörrar ikarm med fina handtag i specialkulör. Man hamnar ungefär på samma prisnivå, dvs styckpriset du har betalat. Dock har Njord smalare/tunnare karmar som jag anser kan vara lite klenare. Sedan är Ekstrands betydligt större, med högre omsättning. Om någonting skiter sig.
Mvh //
Så bra.

Ett mindre bolag kan många gånger ha en bättre hantering av eventuella reklamationer för att man är just ett mindre bolag som är mer måna om sina färre kunder. Skulle dom gå i konkurs så kan man ju känna sig lite mer trygg med att det inte kan hända supermycket med en innerdörr egentligen. Den är ju inte i närheten av så utsatt som något som sitter i ytterväggarna i hus.

Jag hade otroligt bra upplevelse av Njord och har bara gott att säga om dom. Min röst på Njord!

P Pistol skrev:
Hej, som jag skrivit nedan så har vi ikarm, nybyggnation. Målaren satte pappersremsor vid skarv och gipsskiva. Nu 3 veckor senare så har det spruckit upp (se bild) på några dörrar. Ekstrands o Njord skriver att man ska ha väv. Jag hängde inte med när målare körde på med pappremsor. Skulle se om du fått några problem med sprickbildning i färgen. Samt om du vet vad din målare använde. Man blir galen när man lagt ner så mycket pengar sen spricker det efter 3 veckor. Nya hus rör sig första 1-2 åren men det här känns som handhavande fel. Kanske att monteringen av pappremsan inte är gjord tillräckligt bra, läst mycket verkar inte vara stora skillnader mellan väv (glasfiber) samt pappremsa. Målaren säger dock att det blir så här, givetvis så ska jag gå till botten med det. Tack på förhand!

• Spricka i vägg vid dörrkarmen inomhus. Light skimrande grå vägg, svagt synlig inredning genom dörröppning.
    Skapa konto
A AMP4Ever skrev:
Hej, som jag skrivit nedan så har vi ikarm, nybyggnation. Målaren satte pappersremsor vid skarv och gipsskiva. Nu 3 veckor senare så har det spruckit upp (se bild) på några dörrar. Ekstrands o Njord skriver att man ska ha väv. Jag hängde inte med när målare körde på med pappremsor. Skulle se om du fått några problem med sprickbildning i färgen. Samt om du vet vad din målare använde. Man blir galen när man lagt ner så mycket pengar sen spricker det efter 3 veckor. Nya hus rör sig första 1-2 åren men det här känns som handhavande fel. Kanske att monteringen av pappremsan inte är gjord tillräckligt bra, läst mycket verkar inte vara stora skillnader mellan väv (glasfiber) samt pappremsa. Målaren säger dock att det blir så här, givetvis så ska jag gå till botten med det. Tack på förhand!
Hej,
Jag har inte (peppa, peppa) fått några sprickor och vi satte in våra dörrar hösten 2021. Jag är till 95% säker att vår målare använde pappremsa. Det ser ut som dom har spacklat över karmen? Om det är väldigt torrt ute som det varit den senaste tiden rör sig träet och kan då skapa sprickbildningar.

Om det är ett nybygge kan du väl ta det på 2-årsbesiktningen?

P Pistol skrev:
Hej,
Jag har inte (peppa, peppa) fått några sprickor och vi satte in våra dörrar hösten 2021. Jag är till 95% säker att vår målare använde pappremsa. Det ser ut som dom har spacklat över karmen? Om det är väldigt torrt ute som det varit den senaste tiden rör sig träet och kan då skapa sprickbildningar.

Om det är ett nybygge kan du väl ta det på 2-årsbesiktningen?
jag fick inte tag på Ekstrands teknikansvarig idag. Men ringde Njord och frågade. I deras instruktion står det pappremsa sen microlite ovanpå. Ja 2 årsbesiktning!

A AMP4Ever skrev:
Det ser som någon inte satt gipset som man ska, det ska inte vara något som kan spricka i hörnet.
Såhär ska det se ut,
En oavslutad vägg med gipsskivor, en träregel och en öppning för ett fönster visas, inklusive mätmarkeringar.
Skapa konto

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det ser som någon inte satt gipset som man ska, det ska inte vara något som kan spricka i hörnet.
Såhär ska det se ut,
[bild]
enligt hantverkaren så är instruktionen ifrån Ekstrands att man går med gipset rakt upp längst karmarna och inte som ritningen du bifogat. De tyckte det var märkligt men gjorde så. Måste få tag i monteringsmanualen ifrån Ekstrands (de har slängt den i huset). Även läsa vad de säger kring pappremsa o microlite.

någon som har bilder på deras manual?

Så här ser det ut hos oss. Man ansluter gipset mot karmen och sen lägger en remsa mellan gips och karm och spacklar över.

. En dörrkarm och del av en dörr, gråa toner, inomhus, modern stil, minimalistisk och ren design.
Skapa konto

A AMP4Ever skrev:
jag fick inte tag på Ekstrands teknikansvarig idag. Men ringde Njord och frågade. I deras instruktion står det pappremsa sen microlite ovanpå. Ja 2 årsbesiktning!
Här är en bra illustration från Njord hur man skall montera deras.

• Svartvit ritning, väggkonstruktion, OSB, gips, måttangivelser, stomme av träreglar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.