Byggahus.se

Innerdörrar. Konstiga mått?

1. A
    Bannad · 7 inlägg

Aggressionsproblem

Bannad
    Hej hej.

Det är så beklagligt som att jag nu har lyckats sparka i sönder min ena dörr för ungefär tionde gången, det är väl inte så mycket att jag sparkar i sönder den utan när man väl har sparkat den en gång sedan är den söndersparkad.
    Den har tre "fönster" så att säga. Nu var det så olyckligt att jag fixade till den och limmade och hade mig men igår klarade jag inte trycket längre och dörren gick ner igen ::(

NU då till frågan.
    Har en dörr här den är exakt 201.5 cm Längd
    72.5 cm bredd.

OM jag har fattat allting korret är detta en 8x21 MEN med gammal standard? Är detta korrekt uppfattat? När det gäller gängningen är det bara haka på den på två ställen (uppe och nere) . Detta är click in i guess?
    Nu står det på vissa dörrar att det kvittar om det är höger eller vänstergängat då man kan ändra det själv vilket jag verkligen inte förstår, måste jag då borra i dörren eller vad står på här?

Sedan undrar jag var man hittar allra billgaste eller nej det gör jag kanske inte om detta är mot reglerna här.
    DÄREMOT är jag mycket tacksam för all snabb hjälp vore kul om jag kunde fixa till mina missdåd redan denna vecka. Jag tycker det känns så trist med trasiga dörrar

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det låter som att du har mätt själva dörrbladet, men det är karmens yttermått du skall mäta.
    en 8x21 dörr har en karm som är ca 780 mm x 2080 mm som yttermått.

Och det är nog enklare att byta dörren komplett med karm, så slipper du fippla med olika gångjärnstyper och deras placering och dörrlås, låsbleck osv.

En enkel innerdörr kostar inte många hundra på ex Byggmax.

Men enklast/billigast är kanske att laga dörren.
    Och sluta framför allt att sluta sparka sönder dem.
    Skaffa dig en sådan här i stället :)
    upload_2017-10-24_0-34-25.jpeg

3. A
    Bannad · 7 inlägg

Aggressionsproblem

Bannad
    Precis när du skrev detta satt jag och knåpade ihop ett formidabelt inlägg, först skulle jag klaga på att här var så lite liv när man väl vill diskutera byggfrågor.

Jag har mätt själva dörren (dörrbladet, uselt namn på en dörr!) och enligt gammal standard är dessa på 2015mm vilket min är och bredden kan variera men min är 725mm också det bra. Så nu ser jag enda problemet med gångjärnen jag har tappgångjärn och nya moderna är tydligen snap in- gångjärn . Men så står det att det finns konverter på dörrarna, blir osäker här, om man köper en dörr med gammal standard får man då ett gångjärn som inte passar?
    Byta karm förstår jag inte ens vad det betyder. Det låter bara så svårt.

4. A
    Bannad · 7 inlägg

Aggressionsproblem

Bannad
    Bildgooglade precis på "byta karm", det där kommer aldrig bli aktuellt... Never.
    Kan jag likaväl bygga ett nytt hus.

Jag har ju en helt vanlig dörr bara det att den är gammal standard och nu finns det sådana dörrar ute också så ser faktiskt inte något verkligt problem med att jag köper en ny sådan dörr (dörrblad, fan vilket irriterande ord).

MEN nu kommer frågan om gångjärnen, kommer dörren med snap on och är då detta inte något jag kan ha på tappgångjärn? Det står på de flesta stidorna att om man har gammal standard så kan man köpa en gammal standard dörr och så slipper man massa problem med karmar, vilket ju är sympatiskt, men gångjärnet då? Jag upplever att de inte talar ut ordentligt!

God natt alla hjälpsamma nu ska jag sova, om jag inte är arg!

5. FreQa
    Husägare · Östergötland · 1 452 inlägg

FreQa

Husägare
    Bild på din dörr kan underlätta.

6. R
    Medlem · 2 inlägg

Robin_85

Medlem
    Detta känns som rätt tråd att skriva i, även om den är gammal :)

Precis köpt hus, byggår 1977, således ska det vara den nya standarden som gäller för dörrar.
    Tänkte byta samtliga dörrar till sovrummen; de har alla s.k. snap-in-gångjärn och när jag mäter dörrbladet får jag ett mått på 72cm x 204cm.

Här följer dock problemet; när jag söker på nätet efter diverse dörrar dyker bredden 72,5cm upp...konstant.
    Vad innebär det här? Måste jag kapa de nya dörrarna? Eller kommer de få plats ändå?

Tacksam för svar

7. T
    Medlem · 2 751 inlägg

tergo

Medlem
    det ska funka med nya standard dörrar
    troligen har du 730 mm karm innermått

8. R
    Medlem · 2 inlägg

Robin_85

Medlem
    Tack, tergo! Då ska jag mäta karmens innermått så snart jag kan för att bekräfta. Vill ju helst undvika att beställa en "test-dörr"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.