Byggahus.se

Innerdörrar, förvirrad, trycke eller lås nederst?

1. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Nu har allt kommit så långt att jag börja snöa in på lite detaljer som jag förvisso lagt märke till förut, och stört mig något på.
    Jag har en del dörrar med handtaget nederst och låset över, och andra som är tvärtom.

Så jag undrar helt enkelt, hur ska det vara?
    Och är det samma med specialdörrar/lås, t.ex toalettdörren med sitt låsvred.

Jag har gamla låskistor som är ej vändbara, så jag kommer antagligen få köpa några nya, men jag vill välja rätt från första början.

2. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Om jag bildgooglar så får jag inte ens då någon konsensus, även om fler bilder visar handtaget över låset.

Redigerat 3 maj 2020 15:55
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 864 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Handtaget överst.

4. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 297 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Är inte låset överst på innerdörrar något som kom på 70-talet? Tycker låset nederst är mycket snyggare.

• Laddar…
  5. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 486 inlägg

Snigla

Maskot
    Innerdörrar handtag överst
    Ytterdörrar handtag nederst

(y):)(y)

(men allt är ju alltid en smaksak.. många är vändbara)

Redigerat 3 maj 2020 16:25
  6. T
    Medlem · 2 262 inlägg

tergo

Medlem
    • Laddar…
  7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 244 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det beror på om man är lång eller kort.

8. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Tar man med sig låshusen då när man flyttar? :crysmile:

• Laddar…
  9. 1
    Medlem · Stockholm · 3 156 inlägg

123abc

Medlem
  10. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 244 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Allt som inte är fastsvetsat. ;)

• Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Det finns alltså olika standards, även idag?

Var det annars en äldre generell standard med handtag underst? Som jag verkar ha på min gamla begagnade dörrar?
    (De är i alla fall såpass nya att moderna dörrar passar i klickgångjärnen i karmarna ... ;))

Redigerat 3 maj 2020 17:53
  12. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 864 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Jag köpte dörrar nyss som inte går att vända på och där låset är monterat och där är handtaget överst.

13. Skip6711
    Husägare · Lund · 110 inlägg

Skip6711

Husägare
    Man kan även ha handtag och lås bredvid varandra!
    Hittade det här exemplet på en borg i Moseldalen.
    Notera det spårade blecket till låset. Historien säger att slottsherren var svår på flaskan så han behövde hjälp att hitta nyckelhålet ;-)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    lås.JPG

14. Bästa svaret

1
    Medlem · Stockholm · 3 156 inlägg

123abc

Medlem
    Nej äldre låshus var 404 (ersatt av 2020) med handtag ovanför eller 40C, 40T.
    https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/40c/
    https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/40t/

Däremot var det vanligt att det användes 414 i byggnationer förr då det passade i samtliga dörrar både nyckel och WC-behör.
    Om istället 404 användes så var det höger eller vänster låshus (det var möjligt att öppna låshusen och vända kolven) samt en 404T för WC-behör vilket gjorde att det var smidigare att använda 414.
    Därför är det vanligt att det sitter låshus 414 i "äldre" dörrar då det var mest praktiskt för dörrtillverkaren att skicka med.
    Idag är det vanligast med låshus 2014 i nya dörrar med vändbar kolv samt fungerar med både nyckel och WC-behör.
    Standard förr innerdörrar är endast hålbilden och urtagen även fast det kan skilja lite om cylinderlås används då det ofta krävs att man tar bort lite trä för toppen av låscylindern samt ibland även lite för vredmedbringarbrickan.
    Däremot har alla nyare låshus (20XX-serien) trycket överst, de andra är äldre modeller.
    ASSA hade 404 som hade trycket ovanför som ersattes med 20-serien som även de har trycket överst.
    Cylinderlåsen 570 och 456 (dom fick en extra siffra senare) hade låscylinder överst vilket var vanligt i Finland.
    414 var en produkt från finska boda som inte var ett ASSA bolag förr och i Finland har de trycket underst.
    Den standarden för mellandörrslås har använts länge i Sverige men jag tror den har sitt ursprung i Finland där samma hålbild även förekommer i ytterdörrar fast lite bredare låshus och stolpe samt ett större dorndjup.
    Lägger upp bild på ett svenskt mellandörrslås 4570 för cylinder.
    4570.jpg

Ett finskt Ytterdörrslås Abloy 4190.
    4190.jpg

Som du ser så är de ganska lika.
    Där till har vi 2016 som är framtagen som en trioving produkt men följer 20-serien med trycke överst men låscylindern sitter upp och ner som de gör i Norge och det är även möjligt att ta bort den röda plastbiten och montera låscylindrar med norsk fastsättning.
    Även 2016 är relativt nytt och tillhör den nyare 20-serien som ASSA tog fram.

Redigerat 3 maj 2020 21:18
  15. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Det får bli trycke över och lås under då, här hemma.

Får gå genom alla dörrar som är fel och kolla vad som går att göra och vad som måste bytas.
    Så det blir lika överallt.

Tack för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.