Byggahus.se

Innerdörr med konstiga mått

1. Elias Pettersson
    Medlem · 1 inlägg

Elias Pettersson

Medlem
    Jag tänkte köpa två nya innerdörrar till lägenheten som är byggd på 40-talet men det är ett problem:

Dörrbladsmåtten är 620*1960 samt 825*2060 vilket inte tillhör den "gamla standarden" och jag hittar ingenstans att köpa nya dörrar. Sökt som en galning.

Tips och idéer? =)

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Blir nog svårt utan att beställa , vi har blivit längre i dag , kanske någon annan här vet

3. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    I mitt 50-talshus har jag helt sonika fått såga av de nya dörrbladen, vartenda ett. Det funkar så länge man tänker på följande:
    * Såga inte för stora bitar ur icke massiva dörrar, för då hamnar du i fyllningen.
    * Såga så att dörrens proportioner bibehålls. Tänk på att ev speglar sitter närmare överkant än nederkant (läs på om "Gyllene Snittet").
    * Se till att inte dörrlåset hamnar i fel höjd mot karmen. Iofs brukar man ändå få stämma upp nya hål för blecken, för i gamla karmar sitter de oftast längre ner än i nya.
    * Såga snyggt :)

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    I första hand är det karmarnas mått som är standardiserade, inte dörrbladens, även om man kan tro att det är samma sak. De första standardena när det gäller dörrar kan ha kommit redan i början av 50-talet, men det är jag inte helt säker på.

Om du vill byta dörrblad utan att byta karmar, vilket är lätt att förstå, och inte vill såga av nyinköpta är nog enda möjligheten att vända sig till en dörrtillverkare som åtar sig beställningsjobb eller till ett specialsnickeri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.