Byggahus.se

Innerdörr, gammal standard, ändå avvikande.

1k läst  3 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

En fundering från killen med tummen mitt i handen.
    Vi har en sovrumsdörr hemma med, vad jag har förstått skall vara gammal standard.
    Det innebär att dörren är ca 40mm tjock, den är 725mm bred och höjden är 2015mm, så långt, allt väl.

Min utmaning nu är dock att de platser jag hittat, som tillhandahåller dörrar i gammal standard även har krav på avstånd till gångjärn, ner till kolven osv, och där misstämmer mina mått med några millimeter på varje plats.
    Jag har mått som är 980mm från toppen av dörren till ovandelen av kolven i låset.
    Jag har 240mm från toppen av dörren till övre gångjärnets nedre del. (dit jag har förstått att man skall mäta.)
    Jag har 250mm från nedre del av dörren till samma plats på det nedre gångjärnet.

Är det någon klok själ, som vet om ovan nämna mått finns att tillgå, utan att behöva byta karmar osv, eller är det bara att ta hem en snickare som får göra om allt?

Tack på förhand! :)

/H

2. K
    Medlem Nivå 11
    Om dörrbladet har rätt storlek är det väl en smal sak för en snickare att flytta och passa in gångjärn, låskista o s v så att de hamnar på rätt plats. Antingen gör man justeringarna på dörren eller i karmen. Möjligen blir det knepigare att snygga till efter justering om det inte är målat utan massivt trä/fanerat.

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Alternativt beställer ett dörrblad utan gångjärn och låskista och monterar detta själv?

4. B
    Medlem Nivå 1
    Fotografen: Klokt. Det skulle man ju såklart kunna göra, eller för att ge en snickare bäst förutsättning för att på enklaste möjliga vis göra en snygg lösning. ;) Tack!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka