Byggahus.se

innegolv av flytspackel och färg

1. A
    Medlem Nivå 1
    vi har en öppen planlösning med klinkers i kök och ekparkett i vardagsrum/hall, totalt ca 40 kvm. både parketten och klinkersen är fula och nu ska vi byta ut allt. vi har fått en idé som vi inte vet om vi kan genomföra, därför ber jag här om hjälp om råd. det vi tänkt oss är ett betonggolv med högblank färg. eftersom det nog blir rätt kallt så funderar vi på att lägga in någon slags värmeslingor och sen lägga på flytspackel. det jag undrar är om någon provat detta och hur det i så fall blev? plus om det är någon som har en hum om vad detta skulle kunna gå på? mottar hemskt gärna alla slags synpunkter, tips och råd!!

2. T
    Medlem Nivå 8

Re: innegolv av flytspackel och färg

hade du tänkt flytspackla över ekparketten?

är det källare under? måtten låter lite som ett 40tals? flytspackel väger ju en hel del, så får ta och räkna lite där...

sen så har jag personligen väldigt svårt att se vad ni vill göra? en lagerlokal brukar se ut så... kanske modernt, men ni riskerar att skjuta värdet på kåken i sank? (tips på om du vill se hur det kommer bli så åk runt å kolla på lite mindre lagerlokalers golv)

det kommer bli svinkallt som du sa, så värmeslingor är ett måste... vatten eller el beror på hur mycket du vill lägga ner initialt och hur mycket du vill bygga på höjd etc etc.... har själv precis lagt klart klinker på ett golv i källaren som varit flytspacklat bra länge, är stor skillnad på en plan flytspacklad yta och en yta med klinker även utan golvvärma kan jag lova...

3. Z
    Medlem Nivå 8

Flytspackel är ju inte så stryktåligt heller. Vill nog påstå att det är istort sett värdelöst som ytmaterial...Om du nu inte blandar björnskit av det men då är iden förverkad med flytspackel

4. T
    Medlem Nivå 8

nu tror jag du fått nåt om bakfoten?

finns olika sorters flytspackel, fiberarmerat är tex grymt tåligt...

ena golvet i källaren har tex stått utan klinker i 18månader och fått allt möjligt byggmaterial nerslängt (reglar å verktyg mm mm) och inte ett märke...

5. Z
    Medlem Nivå 8

Fiberarmerat hjälper knappast till yttåligheten och slitskiktet på sikt måste jag påstå det armerar snarare bara krympningningen som uppstår i spacklet när det torkar för att minimera störresprickor. Sprickor får du per automatik när spacklet torkar. Glasfibrerna sprider sprickorna och gör dem mindre.
    Om man då jämför med betong med ballast i. Det är stenarna som gör slitskiktet inte cementen. Ju större sten desto starkare yta. Vct halten i flytspackel är för hög för att få en slitstark yta på längre tid. Visst man kan minska vattenhalten och öka andelen cement för att sänka vct men då är iden med flytspackel borta. Men standard är väl runt 4.5 l vatten / 25 kilo bruk och 40% cement ca ger vatten förhållande till cement 0.9 eller 90% detta förhållande är ut hållfasthet och täthetssynpunkt.

6. T
    Medlem Nivå 8

tittar bakom min egen fot ;D