Byggahus.se

Inneboende utan kontrakt

1. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Måste ju bli av med den nya icke önskvärda gästen under huset, bra idéer på hur? Den tar sig alltså in genom ett ca 10*10 cm hål i grunden som jag råkat gräva fram. Så inget stort djur således. Den har släpat in massor med mossa så den är uppenbarligen lite kinkig av sig med sovkomforten. (Var mossan kommer ifrån är ett mysterium, gräsmattan runt huset är helt orörd?)

Sätta igen hålet funkar ju sådär, risken är ju att gästen är kvar under huset och så har jag två saker att se fram emot - dels en fantastisk stank om ett par veckor och dels ljudet från kvalfyllda försök att ta sig ut.
    Lägga in något illaluktande är inte heller en enastående idé, lite luktsinne har jag ju kvar själv. Nån form av fälla vette sjutton, skulle inte förvåna mig en sekund om nån av kattkrakarna lyckas trassla sig in där...
    Helst skulle det vara något som luktar men som jag inte känner utan bara min okända gäst, finns något sådant mirakelmedel?

När jag flyttade hit så petade jag in enekvistar i alla små springor som sorken använde för de gillar tydligen inte gilla doften. Det gjorde de inte heller - de petade ut dem igen. :) Men enen är fälld så har inga kvistar att prova med.

2. T
    Medlem · Nivå 12
    Om du är säker på att det bara finns ett hål - det du själv grävt - så kan du ju sätta någon form av fälla där enda ingången är genom hålet i grunden. Befinner sig hyresgästen då under huset fastnar den förhoppningsvis i fällan när den skall ut å käka, befinner sig hyresgästen ute å käkar när du placerar fällan så kanske den fattar vinken när den inte kommer in genom ytterdörren och flyttar någon annanstans. Samtidigt har du förhoppningsvis koll på att ingen av kattkrakarna befinner sig under huset när du placerar ut fällan. Bara att hoppas att hyresgästen inte förökat sig redan....

3. M
    Medlem · Nivå 6
  4. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Tusan, det är ju såklart det allt mjukt jox skall vara till. :(

Någon som har erfarenhet av såna där högfrekventa skrämmor? Är väl lite skeptisk mot dem men det hade ju varit toppen om den funkade.
    (Älskar att inställningen "småvilt" illustreras av en bild på en ren. :) )

5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    En vanlig slagfälla kanske?

6. H
    Medlem Nivå 10
    Frigolit brukar de inte gilla, stålull är inte heller populärt. :D

7. ceson
    Medlem · Nivå 14
    Försök att lista ut vad din inneboende är av för sort, lite lättare att angripa problemet då.:)

8. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Jo men jag har verkligen inte en susning! Det finns ju grävling här men de kommer ju inte igenom ett så litet hål. Har sett någon liten vessla/hermelin en gång så kanske en ättling till denne? Har ju dock ingen lust att fånga morsan och så ligger ungarna och svälter ihjäl under huset. :(

9. ceson
    Medlem · Nivå 14
    Kan du inte lägga något utanför hålet så du kan få fotavtryck så kanske det går att lista ut vem det är?

10. H
    Medlem Nivå 10
    Igelkott? Efter dräktigheten som varar i ungefär 35 dagar föder honan mellan juni och september sina ungar. De flesta ungarna föds i augusti. I Centraleuropa kommer 61 procent av alla ungdjur till världen under denna månad.[26] Som boplats används ett stort bo av torrt gräs, gammalt löv och mossa som byggs cirka en dag före förlossningen. Ofta utnyttjas ställen som är skyddade för regn som håligheter i träd, täta rishögar, högar med trä, eller hålrum under stugor eller lådor. Du kanske redan har fått tillökning :)
    Grävlingen bygger ett gryt som har en diameter på nästan 30 m. Centrat, där djuret bor, ligger ungefär på 5 meters djup. Därifrån går många vägar till markytan. Ett gryt kan ha 20-40 ingångar och gångsystemet kan vara upp till tio meter långt i flera våningar. För varje ny kull grävs en ny yngelhåla. Bokamrarna fodras med torrt gräs, ormbunkar eller mossa. Ett gryt används under årtionden eller troligtvis århundraden. Varje generation bygger nya vägar och rum. I ett gryt bor ofta flera grävlingsfamiljer.
    Hermelinen väger ca 3 hg fast honan väger något mindre. Längden är 20-17cm. Och svanslängden är 7-12 cm. Hermelinens parnings tid är maj till april. Hermelinen har också ett väldigt bra luktsinne. Hermelinen får upp till 4-6 ungar. Ungarna föds 9 månader efter parningen. Och någon gång kan hermelinen få upp till 16 stycken ungar. Efter 5-6 veckor senare kan ungarna öppna sina ögon. Hermelinen har två fiender det är människan och stora rovfåglar. Och de bor gärna i olika håligheter och under markytan. Och byhålan kläds med mossa, hår, gräs, och fjädrar. Den kan också bo i lador, och stenmurar och under hus. Hermelinens föda är helst sorkar och möss, lämlar och harar, fåglar, och ägg. Hermelinen finns över hela Sverige utom på Gotland.
    Eller något annat djur. ;)

http://gamla.skillingaryd.nu/Natur/2009/detvildasspar.090225.html
    http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/djurspar/

Redigerat 27 apr 2015 18:55
  11. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Har konstaterat att min oönskade gäst i alla fall verkar ha god hygien, här uträttas inte toalettbehoven i boet minsann. I ett av uthusens jordgolv finns en nygrävd djup håla full med bajs. Påminner om kattbajs fast större och mjukare... yack... mina katter har ju vett på att gräva ner sina uträttade behov men detta verkar vara någon form av samlande på hög? Någon ledtråd till vad det kan vara för djur?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150427_191155.jpg

12. H
    Medlem Nivå 10
    Läste igår om lite djur och något av dem gjorde precis så.
    Kommer inte ihåg om det var mullvaden, iller, mård, mink.... googla på däggdjur och mossa.

13. ceson
    Medlem · Nivå 14
    Grävlingen brukar gräva gropar att ha som avträde, men den passar ju dåligt i hålet. Det kan inte vara så att du har fler inneboende.

14. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    HEM2121 - såg nu att du lagt till massa info i inlägget igår, missade det. Igelkott går bort - det är ju bara april samt att den gillar väl inte att gräva? Funderade på hermelin ett tag men spillningen verkar vara för stor?
    Provgooglade men man får ju träffar baserat på tidigare sökhistorik så jag får mest träffar om hur man lagar gamla hus med mossa. ;)

Petade in ett gäng stenar i hålet igår kväll för att se vad jag skulle få för reaktion. Bara löst så det skulle gå att ta sig ut. Gästen var hemma i alla fall för det blev direkt liv och ljud inifrån grunden. Alla stenarna är nu utputtade och ordentligt bortgrävda. Tyvärr syns inga rena spår.

15. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    :eek::x:confused: Tror det är läge att beställa en sån där skrämma bums! Snart har jag väl halva Dalsland inneboende om det skall fortsätta såhär!