Hejsan.
Jag är nybliven husägare sedan drygt 1 vecka tillbaka. Uppvärmningen är med Nibe Vedex 3000 som är kopplade till 3 styck ackumulatortankar med 1500 L, 500 i varje, den ena tanken har varmvatten beredare på 120 L.
Jag har fått lufta lite element ganska mycket och undrar nu hur jag fyller på mitt system, är det i tankarna? Är det i pannan eller är det vid expansionskärlet. Och vart sitter påfyllningen beroende på vart man gör det.
Jag har laddningar 21 som laddar tankarna och jag undrar vad mätarna mäter, 2 styck fungerar och en är död. Vad mäter mätarna?
Jag har även en fråga angående uppstart av pannan. När jag lägger in tändved över fostret så är det precis som att fläkten suger för hårt så att tändveden bara glöder, går det att justera fläkten eller har jag få små och för lite bitar så det inte kan ta sig ordentligt. Hur stora bitar tänder ni med och hur gör ni?
Vad skall pannan ha för tryck vid den arbetstemperatur som panntemperaturen visar på bilderna? Och vad skall det vara för tryck på expansionskärlet vid kallt och den temperatur som pannan och tankarna visar på bilderna?
Jag bifogar lite bilder på mitt system och vad mätarna står på nu, efter ca 1,5 timmes full eldning. Tacksam för hjälp.
Jag är nybliven husägare sedan drygt 1 vecka tillbaka. Uppvärmningen är med Nibe Vedex 3000 som är kopplade till 3 styck ackumulatortankar med 1500 L, 500 i varje, den ena tanken har varmvatten beredare på 120 L.
Jag har fått lufta lite element ganska mycket och undrar nu hur jag fyller på mitt system, är det i tankarna? Är det i pannan eller är det vid expansionskärlet. Och vart sitter påfyllningen beroende på vart man gör det.
Jag har laddningar 21 som laddar tankarna och jag undrar vad mätarna mäter, 2 styck fungerar och en är död. Vad mäter mätarna?
Jag har även en fråga angående uppstart av pannan. När jag lägger in tändved över fostret så är det precis som att fläkten suger för hårt så att tändveden bara glöder, går det att justera fläkten eller har jag få små och för lite bitar så det inte kan ta sig ordentligt. Hur stora bitar tänder ni med och hur gör ni?
Vad skall pannan ha för tryck vid den arbetstemperatur som panntemperaturen visar på bilderna? Och vad skall det vara för tryck på expansionskärlet vid kallt och den temperatur som pannan och tankarna visar på bilderna?
Jag bifogar lite bilder på mitt system och vad mätarna står på nu, efter ca 1,5 timmes full eldning. Tacksam för hjälp.
Inget svar. På laddomaten bild 2 .översta mätaren är temp från pannan inkl. vad den laddar med, den höger är retutemp från tank, den till vänster är retur till pannan , brukar vara ca 60 C, laddtemp och retur blandas i laddomaten, den som står på noll är död.Trycket i slutet system ca 1 bar och det åker jojo rätt bra med vedeldning men aldrig under 0,6 bar står trycket kvar normalt så göt inget, Felkälla när tycket sjunker,läcka ,luft som ska bort, början till läck på blåsan i kärlet, stiger trycket snabbt i kärlet så är det mest troligt ingen luft i det,kontroll av dito vid tomt kärl tryck 0,6 bar med kompressor7pump. Mindre pinnar flisor(spänt sen
1 cm bitar och 5 knölade sidor av kvällstidning och vänta tills det tar sig, på med mera ved av nästa storlek 5 cm + grovt till fullt är en tumregel
1 cm bitar och 5 knölade sidor av kvällstidning och vänta tills det tar sig, på med mera ved av nästa storlek 5 cm + grovt till fullt är en tumregel
J jonaserik skrev:Inget svar. På laddomaten bild 2 .översta mätaren är temp från pannan inkl. vad den laddar med, den höger är retutemp från tank, den till vänster är retur till pannan , brukar vara ca 60 C, laddtemp och retur blandas i laddomaten, den som står på noll är död.Trycket i slutet system ca 1 bar och det åker jojo rätt bra med vedeldning men aldrig under 0,6 bar står trycket kvar normalt så göt inget, Felkälla när tycket sjunker,läcka ,luft som ska bort, början till läck på blåsan i kärlet, stiger trycket snabbt i kärlet så är det mest troligt ingen luft i det,kontroll av dito vid tomt kärl tryck 0,6 bar med kompressor7pump. Mindre pinnar flisor(spänt sen
Tack så mycket.J jonaserik skrev:Inget svar. På laddomaten bild 2 .översta mätaren är temp från pannan inkl. vad den laddar med, den höger är retutemp från tank, den till vänster är retur till pannan , brukar vara ca 60 C, laddtemp och retur blandas i laddomaten, den som står på noll är död.Trycket i slutet system ca 1 bar och det åker jojo rätt bra med vedeldning men aldrig under 0,6 bar står trycket kvar normalt så göt inget, Felkälla när tycket sjunker,läcka ,luft som ska bort, början till läck på blåsan i kärlet, stiger trycket snabbt i kärlet så är det mest troligt ingen luft i det,kontroll av dito vid tomt kärl tryck 0,6 bar med kompressor7pump. Mindre pinnar flisor(spänt sen
hur fyller jag på systemet, känns som att det är för lite vatten.
På det lilla röret som går in i laddomaten sitter det en ventil en bit upp. Det är påfyllningen.
Den döda termometern ska visa temperaturen från tankarna.
Du bör passa på att kolla förtrycket innan du fyller på vatten. Det sitter en ”bilventil” på expansionskärlet. Där ska det finnas luft med ett tryck på ca 0,5 bar när det är tomt på vatten.
Edit: rättade ett fel.
Den döda termometern ska visa temperaturen från tankarna.
Du bör passa på att kolla förtrycket innan du fyller på vatten. Det sitter en ”bilventil” på expansionskärlet. Där ska det finnas luft med ett tryck på ca 0,5 bar när det är tomt på vatten.
Edit: rättade ett fel.
Syns inte på fotona , men följ alla rör som det är värme i ,på något ställe så finns en ventil/kran som är kopplat på kallvatten eller varmvatten,när du fyller så öppna lite försiktigt och se på manometern vid kärlet hur den regerar, den ska öka sakta, stanna på ca 1 bar, då är det bra, den kan åka lite jojo mellan 1,3 - 0,8 nu vintertid beroende på hur varmt vatten det är i tankar och panna men normalt,sommartid kan den gå ner till ca 0,6 -0,7 och normalt då med. Ökar manometern snabbt så kom tillbaka, gärna med om du får ordning på det.
Jo det syns på fotona. Både kranen och hur den är ansluten till värmesystemet.
Trycket syns på den högra mätaren och tycks vara lågt. Men som sagt kolla förtrycket innan du fyller vatten.
Trycket syns på den högra mätaren och tycks vara lågt. Men som sagt kolla förtrycket innan du fyller vatten.
Det var inte jag som ringade in. Men det stämmer att det är den kranen.
Förtycket kallar man lufttrycket i expansionskärlet när det är tom på vatten.
Förtycket kallar man lufttrycket i expansionskärlet när det är tom på vatten.
”Manometern vid kärlet” är det mätaren som sitter innan expansionskärlet du menar eller är det på pannan?J jonaserik skrev:Syns inte på fotona , men följ alla rör som det är värme i ,på något ställe så finns en ventil/kran som är kopplat på kallvatten eller varmvatten,när du fyller så öppna lite försiktigt och se på manometern vid kärlet hur den regerar, den ska öka sakta, stanna på ca 1 bar, då är det bra, den kan åka lite jojo mellan 1,3 - 0,8 nu vintertid beroende på hur varmt vatten det är i tankar och panna men normalt,sommartid kan den gå ner till ca 0,6 -0,7 och normalt då med. Ökar manometern snabbt så kom tillbaka, gärna med om du får ordning på det.
Men först skrev du att påfyllningen sitter en bit upp på röret som går till laddomatenD Daniel 109 skrev:
Kan jag kolla förtrycket nu även om jag eldar? Det sitter ju en mätare innan expansionskärlet som du ser på bilderna. Är det den mätaren jag skall kolla på eller mätaren som visar trycket i pannan?
Är det inte det röret som sitter uppe till höger på laddomaten?
De mätarna borde visa ungefär samma tryck.
Du kan kolla förtrycket så länge vattentrycket är lägre än önskat förtryck.
De mätarna borde visa ungefär samma tryck.
Du kan kolla förtrycket så länge vattentrycket är lägre än önskat förtryck.
Det skrev jag i inlägg #5.