Byggahus.se

Inne och ute i skön harmoni i Ljunghusen

792 läst  8 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Omsorg om detaljerna, stora fönsterytor, ett helgjutet golv som löper ända ut i trädgården och gör uteplatsen till det förlängda vardagsrummet. I det här huset i skånska Ljunghusen av arkitekt Martin Ronander hänger allt ihop i skön harmoni.

Du kan läsa artikeln här: Inne och ute i skön harmoni i Ljunghusen

2. O
    Medlem Nivå 1
    Skorstenen som värmer naturen? Snygg men opraktisk. Nej, tack.

3. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 6
    En till synes hopplöst liten och smal tomt, ändå blir det som en oas. Trä och grönska skapar en helhet som gillas av mig. Sen beror det säkert på hur bilderna tagits, vinklar etc.

• Laddar…
  4. K
    Nybyggare Nivå 2
    Fint hus med väll genomtänka detaljer och helhet. Trädgården hänger ihop bra med huset. Lite opraktiska småsaker som handfatet och bänken i badrummet, men det ser ju intressant ut. Ser gärna fler sådana här byggnader.

5. K
    Nybyggare Nivå 2
    Det står att det är en öppen gasspis så skorstenen är mer av dekorativ art / mys / stämning. Sen är dagens skorstenar väldigt bra isolerade, här är den bara klädd med dekorativ sten. Man kan ta på skorstenar idag utan att bränna sig när det är stålrör, är ju sällan en skorsten muras som förr där värmen lagras i murstocken eller med oisolerade stålrör inne i rummet för att få strålningsvärme. Men så klart vill man vara praktiskt och ta tillvara på värme ska man bygga en murstock mitt i huset och helst ansluta en kakelugn eller stor täljstenskamin eller en rejäl gjutjärnskamin med oisolerad skorsten upp till taket.

6. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Snyggt och sparsmakat. Gillar!

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 1
    Härligt med ett modernt hus som verkligen känns genomtänkt, med anpassade dolda lösningar -- det är ju det här man vill att en arkitekt ska lösa. Det är för mig obegripligt varför inte fler döljer stuprör och andra nödvändiga (men ack så fula) delar som förtar mycket av intrycket när man nu ändå kostar på ett bygge på flera miljoner. Bra jobbat att få en skyddad trädgård mitt i villasmeten på Falsterbonäset, där tomterna i regel är små och svåra att göra någonting vettigt med.

• Laddar…
  8. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag misstänker att man kan förflytta sig näck från bastu till hus - om det nu är vintertäckta häckar och det är ju positivt! Jag ser bara 2 negativa sidor med huset och det är öppet till nock (som jag personligen inte gillar) och inbyggda stuprännor (som på sikt kan orsaka problem). Köper egentligen heller inte (smal) trapp utan handledare - där min arkitekt fann mycket smidigare lösning.
    Annars skulle jag mycket väl kunna flytta in i detta hus!

• Laddar…
  9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Härligt genomtänkt hus! Tycker priset inte är så farligt, produktionskostnaden är nog bra hög.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka