Byggahus.se

Inmontering av bergvärmepump

1. C
    Medlem Nivå 8
    Har nu fåt min bergvärmepump installerad och allt har flutit på bra tills i morse då jordfelsbrytaren hade löst ut. Kommit in fu´kt i en kabel som vi har till motorvärmaren i bilen.
    Så min fråga är nu. Hur har ni erat inkopplat går den via jordfelsbrytaren eller har ni kopplat dessa uten brytare ? Eller man kanske ska ha en separat för pump och kylskåp tex. Hur har ni gjort ?

Mvh Calle

2. T
    Medlem Nivå 3
    Detta är ett vanligt problem. Speciellt i gamla hus där man har små elskåp. Då är det svårt att bygga ut med egna jfb. Jag har nibes bv-pump. Denna vill nibe attt man lägger på jfb. Så jag löste det genom följande:
    Jfb 1: huset invändigt
    Jfb 2: huset utvändigt

Då slipper man oroa sig för skarvsladd eller motorvärmare i vatten som orsakar utlösning.
    Sen finns det dom som gödslar med jfb, men det tycker jag bara är rörigt.

3. roland53
    Medlem Nivå 13
    När jag skulle installera jfb i mitt förra hus så kom funderingen om frysen skulle vara utan jfb just för att undvika att varor skadades om jfb utlöstes.

Försäkringsbolagets ståndpunkt var att koppla även frysen till jfb. Om skadan sker så ersätter vi hellre i de sällsynta fallen. :wow: Dom tänkte kanske inte på självrisken.

..... men som någon nämnde ovan, man kan ju ha mer än en jfb.

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Värmeanläggningen är så viktig för huset att den bör placeras utanför husets vanliga jordfelsbrytare. Vissa värmepumpar har såpass hög läckström att den löser ut känsliga 30 mA jfb eftersom dessa får lösa ut redan vid 15 mA felström. En variant kan vara att lägga vp på en 300 mA jfb eftersom det inte finns vägguttag i vp.
    300 mA jfb räknas inte som personskydd utan enbart som brandskydd.

5. C
    Medlem Nivå 8
    Ja man kanske skulle lägga pumpen och kyl frys på en egen jfb.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Vi har en JFB för ovanvåningen och källaren samt en för nedervåningen. Utöver detta så sitter kylar och frysar samt utegrupper på separata PSA. Bergvärmepumpen sitter helt separerad innan JFB/PSA.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Lägg inte pump och kyl/ frys på samma jfb.
    Det viktiga är att pumpens jfb även skyddar tillhörande cirkpump och värmeshunt.

Kyl/ frys skall skyddas av en 30 mA jfb eftersom den är stickproppsansluten. Sedan finns det en risk med kyl/ frys på egen jfb eftersom det kan gå långt tid innan man märker att den har löst ut. Då är det bättre att ha några taklampor på den jfb också.

I gamla anläggningar med diazed centraler tillkommer svårigheter att dela upp centralen på flera jfb. Där är det ofta bättre lägga diazed centralen mot en jfb och komplettera med en normkapsling för dom tillkommande jfb och automatsäkringar. Det finns en kombinerad jfb och automatsäkring som kallas personskyddsautomat. Den är vanlig i enfasutförande 10 , 13, 16 a och upptar 2 moduler istället för 3 moduler med jfb + säkring.

Redigerat 30 jan 2015 10:54