Byggahus.se

Inlämnat ansökan

1. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem
    ... så nu ståndar väntans tider....

Men sambon pratade lite med dom och visade handlingarna, dom var så nöjda så :)
    Miljökontoret har väl kanske åsikter - vi lär kanske få anlägga nytt avlopp för att få
    bygga ut :-/

2. Angelven

Angelven

Medlem

Re: Inlämnat ansökan

... avlopp blir det.

Och igår fick vi grävt provgropar (7!) och godkänt dom. Så nu skall jag rita och
    berätta om hur vi tänkt i ansökan om det i helgen :)

Sen får vi bygglovet - tror jag ::)

Bygglov tar tid :-[

Mvh
    /Angelven

3. Manberg
    Medlem · 944 inlägg

Manberg

Medlem

Kul! Grattis! Jag har tidigare ställt en fråga om hur man går till väga med alla handlingar, vem man besöker samt ungeför hur mycket det kostar. Om du har lust så får du gärna redovisa Era steg fram tills nu samt kostnader. Detta skulle jag uppskatta oerhört! Lycka till förresten!

4. Angelven

Angelven

Medlem

Sådärja - godkänt avlopp, dvs jag får anlägga och ett positiv besked från miljönämnden till stadsbyggnad igår - det går framåt, nu finns inga hinder (hoppas jag) för själva bygglovet :)

Och glad blev jag också över att min ritning med situationsplan + nya avloppet var tillräckligt bra :)

... så nu är det väntan igen - fast glad ändå.

Mvh
    /Angelven

5. K
    Jack of all trades · Västra Götalands län · 3 277 inlägg

Kjell_G

Jack of all trades

Hej där,

inte jag som fått frågan men redovisar gången i vårt fall:

1. Rita huset som du vill ha't
    2. Lämna in bygglovsansökan + 2 ex m fasad, plan o situationsläge
    3. Ha löpande mail- o tfnkontakt.
    4. Förklara detaljer, gör ev ändringar o lämna in rev. ritning
    5. Vi fick tips att lämna in servisanmälan samtidigt, det skulle gå snabbare att få inkopplat då

Ansökningar o anmälningar, KA, teknisk beskrivning, bygganmälan ska lämnas tre veckor före byggstart.

I vår kommun finns alla blanketter man behöver som pdf-filer, man fyller i på datorn, skriver ut, undertecknar o lämnar in. Mycket smidigt för noviser som oss.

Ja, så kan det gå till - och nu har vi fått KLARTECKEN, sista dagen på jobbet innnan beslutande går på semester  :D

Sen ska resten sys ihop, banken ska ha sin kalkyl och byggmästar'n sina handlingar för underentrepenörer osv. MEN NU KÄNNS DET ATT DET ÄR PÅ G.......!!!!!

/me

6. Angelven

Angelven

Medlem

Idag, till min stora förvåning, kom bygglovet. Jag menar, man har hört att det alltid är strul - men idag damp det in. Glad blev jag och vi korkade faktiskt upp en flaska champagne och firade.

- Vet inte om det är standardformulering - men jag är rätt nöjd med deras uttalande och stämplarna på ritningarna :)

Så nu får vi bygga till glasverandor. Stora och dyra åbäken - jag måste rita rent dom som konstruktionsritningar med dimensionering och lastberäkning - det är en hel del jobb. Kvalitetsansvarig och kontrollplan tänker jag se till att jag själv såsom byggherre håller i - det är även jag som är snickargubben, allt-i-allo och hantlangare på bygget.

Vicken härlig ursäkt för att få hyra en liten grävskopa och gräva lite :) - nu måste vi bara få råd. Så det blir till att utnyttja tiden maximalt - dvs påbörja inom 2 år och avsluta inom fem. Men avslutat innebär ju bara stängt för väder och vind. Sedan skall det inredas - golv, tak, badrum, pannrum och kanske kök.

I alla fall - bygglovet kom idag.

... och för den som undrar så blir det 4920 pixisar för den stämpeln.

Mvh
    /Angelven

ps. Det är faktiskt inte så mycket kommunen som vi som dragit ut på tiden - vi behövde få till en godkänd avloppslösning - dvs tillståndet från miljökontoret och vi segade med att leta upp en gubbe som grävde provgropar.

7. Marelb
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

Marelb

Medlem

Grattis! Kul att höra att ni fått besked, och ett positivt sådant. Vi går just nu i väntans tider... :)

8. K
    Jack of all trades · Västra Götalands län · 3 277 inlägg

Kjell_G

Jack of all trades

Visst är det kul med bygglov, bara man fixat allt annat så kan ju bygget dra igång. Berättade tidigare om bygglovet som var klart före semestern men sen tog det VÄLDIGT lång tid innan vi fick offerter, byggkreditiv och div papper. Nu återstår Gar-bo, eländes elände eftersom det inte verkar ge nåt utbyte, och en bra rörmokare innan byggsamrådet. SEN kanske spaden kommer i jord men det lär nog bli november innan grunden ligger där den ska.

Går det sen som det är tänkt kommer garaget upp först, sedan reses huset och tätspikning vidtar. Därefter är det mesta jobbet kvar och det är MITT, fixar jag det kan vi flytta in i slutet av april -07. Det känns avlägset, arbetsamt och dyrt. Samtidigt också spännande, utmanande och värdefullt. Tur att man är en av de som lever för att arbeta och bo, spelar ingen roll att det mesta av inkomsten kommer att ätas upp av husbygget. Hade man haft andra intressen som semester, resor och upplevelser så hade bygget inte blivit av.

Nu kör vi!

/me

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.