Byggahus.se

Inläckage och pump i brunn

1. D
    Medlem · Gävleborg · 4 inlägg

deadeat

Medlem
    Köpte oss en stuga för någon månad sedan. På tomten finns en grävd brunn med hydropress. Förra helgen när vi kom dit så hade vi inget vatten i brunnen och pumpen gick juh som den ville hela veckan.
    Jag drog ur kontakten till pumpen och hämtade vatten ur en närliggande källa istället.
    Nu har det regnat nå kopiöst i nästan två veckor och igår när vi kom hit så var brunnen full. Slängde i en dränkpump, tömde den och det pissar in vatten runt slangen ut och i en skarv mellan ringarna längre ner.
    Vad tätar man bäst med i brunnen?

Nästa fråga. Pumpen surrar men det blir inget drag i grejerna. Den är säkert bra gammal och behövs bytas, vad ska jag satsa på för prylar? Jag läste att hydropress inte är det bästa att använda till dricksvatten då gummidetaljerna kan avge vissa ämnen och att microrganismer kan bildas om det står still ett tag.

Tacksam för hjälp

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det finns ett bruk för att täta mellan ringar , ( kan inte namnet ) dom vet nog på varuhuset ,
    det med att täta runt slangen är knepigare , betong/plast ,
    Pumpen har tydligen gått torr , eftersom det är plastprylar i den så har dom nog smält av värmen som blivit , bara att dumpa inte lönt att reparera

3. M
    Medlem · Stockholm · 77 inlägg

manose

Medlem
    Om pumpen mot förmodan fortfarande är hel så måste pumphuset och sugslangen fyllas med vatten för att börja pumpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.