Vi har idag ett befintligt system med en 750 liters acktank, som värmes med solslingor på taket (sommarhalvåret) samt en liten vattenmantlad kamin. Kaminen ger som mest 7 kW till tanken. Dessutom finns en elpatron men den vill jag inte använda.
Huset är byggt som passivhus men är ganska stort, samt ett garage som också värms upp med systemet. Allt via golvvärme. Vid kalla vinterdagar drar värmen cirka 3-4 kW i momentanförbrukning. Nu är vi trötta på att elda så mycket på vintern och har köpt en 10 kW L/V-värmepump.
Anlutningarna på tanken uppifrån och ner:
Toppanslutning: Värme UT 1
Högst upp: Kamin IN 1 Strax under: VÄRME UT 2
Mitten: Värme UT 3
Strax under mitten: Kamin IN 2
Längst ner: Kamin UT
Kaminen är ansluten via en LADDOMAT.
Värmen till golvvärmen tas ut via en sån där fyrvägsventil med automatisk reglering, där returen från golven sitter på samma anslutning som det tredje uttaget av värme.
Dessutom går solvärmen i en kopparslinga som går in på mitten av tanken och ut i botten. Utöver detta finns två sammankopplade kopparslingor, från botten till toppen, för varmvattenproduktion.
Jag vet inte om detta är optimalt. Jag har själv kopplat in allt på rekommendation av en "expert" (med eller utan "") .
Nu skall alltså värmepumpen anslutas. Jag skall även passa på att ta ut värme för ett vattenbatteri på tilluften för ventilationen.
Fråga 1: Var ska värmepumpen in och ut?
Fråga 2: Ska jag förändra något annat när jag ändå är igång?
Fråga 3: Var ska jag ta ut värme till vattenbatteriet?
Jag har lite idéer själv men avvaktar med dem för att inte styra era tankegångar.