Byggahus.se

Inkoppling undercetral i förråd

1. U
    Medlem Nivå 3
    Finnes
    Förråd med undercentral innehållandes JFB, 3 st 10A dvärgbrytare
    Till förrådet är det nu draget EKKJ 4X6/6 60m.

Fråga
    Hur koppla in kabeln i huvudcentralen?

Fakta
    Huvudcentral matad med 3X10/10 från stolpe.

Idé
    Koppla faserna efter 16 a dvärgbrytare och koppla ihop nolla och jord till jordskena.

Tänkt rätt?
    Alternativ?

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Kabeln från huvudcentralen säkras av i huvudcentralen (tre faser tre säkringar max 25 A) nolla på nollskena, jord på jordskena.
    In på huvudbrytare i undercentralen med faserna och nolla på nollskena och jord på jordskena. Ta bort ev. bygling av nollskena/jord i undercentralen

3. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    du kan också välja att lägga kabeln till undercentralen parallelt med matningen till huvudcentralen, då blir den avsäkrad endast genom huvudsäkringarna, men eftersom det rör sig om 60M så bör man räkna på det för att vara säker.
    6mm2 klarar normalt en säkring på 25A så det bör inte vara nåt problem, men bor du långt bort från transformatorn kan det bli på marginalen.

i övrigt som elmont skriver, separera PE och N redan i kabelns matande ände.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Eftersom huvudcentralen matas med en 10mm2 och kabeln till undercentralen är 6mm2 kan man inte parallellkoppla. Är det däremot matningen till mätaren som är 10mm2 och huvudcentralen matas med en 6mm2, som är avsäkrad i vid mätaren, så kan man parallella kablarna. Det är dock bättre att säkra av kabeln till undercentralen om man av någon anledning i framtiden behöver göra kabeln strömlös.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu framgick det ju inte om det finns en jfb i huvudcentralen också. OM det gör det så kanske man bör fylla ut beskrivningen lite?

6. E
    Medlem Nivå 12
    Om det finns en JFB i huvudcentralen som täcker in befintlig noll skena...

Hur gör man då?

(hjälper TS lite på traven)

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Ska man lägga stigaren förbi en ev JFB i huvudcentralen börjar det kanske bli lite på gränsen för en hempulare, med två nollskenor och ev ombyggnad av huvudcentralen.

8. E
    Medlem Nivå 12
    Kan man lägga in den nya nollan på befintlig jordskena?

(hjälper dom andra)

9. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    elmont: varför får man inte parallella kabeln? jag ser inget hinder även om HC matas av 10mm2, det är trots allt säkringen som bestämmer.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är inte lämpligt att parallella två kablar av olika dimension, det är ju rätt lätt att man tittar i matande ända och ser att den matande kabeln har en viss dimension och säkrar den kabeln med max (vid behov). Det är inte alls säkert att man öppnar centralen som matas och verkligen kontrollerar om det ligger nån kabel före brytaren av klenare dimension. Anläggningen ska ju vara logisk och överskådlig och mest logiskt är att säkra av om man minskar kabelarean för normalt säkrar man kablar för max belastning.

11. spinout
    Medlem Nivå 7
    Vilkoret för parallella kablar är: Samma material, samma dimension och samma längd (de ska vara förlaggda bredvid varandra i hela dess längd)

12. E
    Medlem · Nivå 23
    I det här fallet handlar det inte om parallella kablar utan parallella centraler. Det har blivet lite olyckliga ordval i tråden.

13. spinout
    Medlem Nivå 7
    Jaha, ok då ska man hålla samma area annars ska man avsäkra den mindre arean, som jag tolkar inst.reglerna.

14. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    ja med parallela menade jag ju att man lägger matningen till UC parallelt med HC.
    men som jag ser det hela så bör det inte vara nåt hinder att göra det sålänge allt är dimensionerat efter maximal shuvudsäkring, som med D2-gänga kan bli 25A, då får man räkna efter 25A och visar det sig då att dessa 60M 6-kvadrat är OK så ser jag inget hinder med att det sitter några meter 10-kvadrat före..
    man får ju blanda area på en gruppledning t.ex. även om det kanske inte är överskådligt vilket jag håller med om, men en sån här inkoppling kan nog ses om överskådlig, för om man nån gång vill gå upp till 35A h-säkr så innebär det ändå en större ombyggnad, och då förmodar jag att elektrikern lyfter kåpan till HC för att kolla dimensioneringen.
    däremot kan jag påstå, att även om man bara har 16A h-säk, så tycker jag inte det är ett dugg lämpligt att paralella UC'en via en 2.5kvmm från HC.
    och jag hävdar inte att jag har rätt, vill bara reflektera över det

15. U
    Medlem Nivå 3
    Lite mer fakta om huvudcentralen.
    HC är uppdelad på skyddade respektive oskyddade grupper.
    Tänkt påkoppling till 3X16A dvärgbrytare som inte är skyddade av JFB.
    Det är väl olämpligt att ha 30 mA JFB både i HC och i UC?