Hej
Ett tag sedan jag höll på med el
Har en huvudcentral som matas med tn-c och går över till tn-s efter jfb. Denna matar en undercentral i garaget som tills nu varit avsäkrad med en 3*16A från huvudcentralen (tn-s).
Dock vill jag nu uppgradera garaget och ha en separat jordfelsbrytare där för vi skall sätta in ett spabad. Tänker att då är det enklast att parallelkoppla undercentralen som tn-c på huvudbrytarens inkommande hissklämmor i huvudcentralen (ingen plats för en plint).
Samt ta PEN på två kablar där den ena går till PEN-skenan i garaget och den andra går direkt in i JFB i garaget, är detta ok att göra istället för en 10mm2 kabel för PEN? Det jag egentligen då har gjort är väl att jag gått över till ett TN-S system redan från kopplingen i huvudcentralen?
Garaget matas med en 5*6mm2 kabel
Har en huvudcentral som matas med tn-c och går över till tn-s efter jfb. Denna matar en undercentral i garaget som tills nu varit avsäkrad med en 3*16A från huvudcentralen (tn-s).
Dock vill jag nu uppgradera garaget och ha en separat jordfelsbrytare där för vi skall sätta in ett spabad. Tänker att då är det enklast att parallelkoppla undercentralen som tn-c på huvudbrytarens inkommande hissklämmor i huvudcentralen (ingen plats för en plint).
Samt ta PEN på två kablar där den ena går till PEN-skenan i garaget och den andra går direkt in i JFB i garaget, är detta ok att göra istället för en 10mm2 kabel för PEN? Det jag egentligen då har gjort är väl att jag gått över till ett TN-S system redan från kopplingen i huvudcentralen?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag är inte elektriker, men det låter rätt. Får se om någon annan har synpunkter här.
Tänker du att du ska använda 2 kablar ( inte ledare ) paralellt inget bra, sen hur mycket ska du uppgradera garaget med , vad har du för huvudsäkringarK keckepro skrev:
Bästa svaret
Det Du beskriver är väl mycket riktigt TN-S till (och i) Garaget.K keckepro skrev:Hej
Centralen i Garaget kommer då inte att ha någon PEN-skena, och ingen av ledarna tid är PEN-ledare.
Den gul/gröna ledaren till garaget är en PE-ledare, och ansluts där till en jordskena (PE-skena)
PE står för "Protective Earth", dvs skyddsjord på engelska.
Den blå ledaren till garaget, som som där ansluts till jordfelsbrytare är en Noll-ledare, och ansluts till en Noll skena.
Vid kombinerat system, aka fyrledare, aka TN-C (c som i "Common"), har man en gemensam funktion, PE N .
Vid separerat system, aka femledare, aka TN-S (s som i "separate"), har man separata funktioner, PE respektive N.
Du kan mycket väl gå över till 5-ledare redan i kabelns matande ände, men se till att anslutningarna/plintarna är fullgoda. Har för mig att PE och N inte skall ligga under samma anslutningsskruv, vilket dock PEN-ledaren som "matar" skenan/plinten i fråga med automatik gör, eftersom det bara är en ledare och en skruv där!
Och så en liten detalj bara; att utföra det vi skriver om här kräver auktorisation och bör därför utföras av en elfirma - men det är ju bra att Du vet vad Du vill ha vid beställningen. Vi förutsätter också att Du har huvudsäkring som medger användning av 6 mm² ledning den längden som är aktuell - i praktiken ett rimligt modernt elnät i/nära någon stad eller landsbygdstransformator och max 25 A. Detta är några av de saker som den auktoriserade skall kontrollera innan omläggningen görs!
Tack för utförligt svar! Men visst menar du att Nollan ansluts till Noll skena efter JFB.S Soltorp40 skrev:Det Du beskriver är väl mycket riktigt TN-S till (och i) Garaget.
Centralen i Garaget kommer då inte att ha någon PEN-skena, och ingen av ledarna tid är PEN-ledare.
Den gul/gröna ledaren till garaget är en PE-ledare, och ansluts där till en jordskena (PE-skena)
PE står för "Protective Earth", dvs skyddsjord på engelska.
Den blå ledaren till garaget, som som där ansluts till jordfelsbrytare är en Noll-ledare, och ansluts till en Noll skena.
!
Då gör jag så, det är väl bättre att ha femledarsystem i alla lägen om det går
En liten detalj som kanske inte är oväsentlig i sammanhanget är att inkommande PEN från huvudsäkringen till centralen är endast 6mm2 och det är nog en elektriker som en gång i tiden kopplat det så
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Nej, både PE och N i utgående kabel ska tas från PEN-plinten i matande central. Annars blir det riktigt dåligt och inte som du vill med en oberoende central i garaget.
Ja du missförstår mig nog, jag menade alltså i centralen i garaget. Bägge trådar matas från PEN skenan i matande central. PE tråden in i PE plinten, N tråden genom JFB och därefter till N skena i garagetBo.Siltberg skrev:
1) Ja, vist menar jag så - nollskenan är "efter" brytningen i jordfelsbrytaren. Den fördelar nollan ut till de olika grupperna som centralen matar.K keckepro skrev:Tack för utförligt svar! Men visst menar du att Nollan ansluts till Noll skena efter JFB.
Då gör jag så, det är väl bättre att ha femledarsystem i alla lägen om det går
En liten detalj som kanske inte är oväsentlig i sammanhanget är att inkommande PEN från huvudsäkringen till centralen är endast 6mm2 och det är nog en elektriker som en gång i tiden kopplat det så
2) Bättre är ett svårt ord. 5-ledarsystem är inte sämre än 4-ledare, om vi säger så. Det är dyrare, klumpigare, och kanske ur någon någon smal aspekt även lite säkrare, men ur annan aspekt (EMC) ibland även tekniskt inte den bästa lösningen
3) "en gång i tiden" var det föreskriftsmässigt helt i sin ordning med PEN-ledare i 6 mm². Sedan kom det en massa risiga "patentanslutningar" på marknaden, varefter det gjordes nya föreskrifter som kräver minst 10 mm² i PEN, bland annat för att säkerställa god och varaktig anslutning.
Redigerat förtydligande: Eftersom det var ok när det gjordes, och det inte gått ut något krav på ändring av befintliga anläggningar är det ok idag också. En nyinstallation idag skulle se annorlunda ut, men det Du har är helt enligt gällande föreskrifter. Det är mycket få regeländringar inom elomrädet som tvingande medför ändringskrav på befintliga anläggningar, normalt får sakerna "tjäna ut" beräknad livslängd.
Jag kan inte motsäga att en felström ger upphov till lägre spänning i felstället vid större area (men 2 // 6 mm² vore > 10 mm²), men om det är den styrande parametern borde frågan vara "upp till beräkning" i varje enskilt fall - med en angiven maximal spänningssättning borde det vara upp till installatören att utgående från bland annat förimpendans och ledningslängd avgöra minsta tillåten area på PEN-ledare. Jag är övertygad om att 3 x 6 // 6 skulle vara ett fullt fungerande alternativ i många lägen, men nu har vi våra regler som gör att vår anläggning kostar mer än den behöver. Pengar som kunde gjort nytta på annat håll lägger vi på kabel.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Ok, det var ännu mer fel åt det hållet och jag ser nu att det var Soltorp som började. N kan endast anslutas till N-plint i matad central om centralen saknar JFB (eller om man har flera N-plintar med olika funktion). Med JFB ska inkommande N anslutas på JFBns ingång. Så du har beskrivit det rätt ovan att N går igenom JFBn. Det finns inget utrymme för misstag här så det är bra om man är noga.K keckepro skrev:
Har kopplat om kabeln nu, bifogar bilder mest för framtida referens om det är någon annan som läser tråden någon gång
Bild 1 2 3 Centralen i källaren tillsammans med huvudbrytaren. Där är ingen brytare på centralen - varför kan jag inte riktigt förstå men förmodligen pga snålhet.
De tre faserna är kopplade samman på inkommande i jordfelsbrytaren mha ändhylsor. Nolla från PEN plinten samt jord från samma plint, sammankopplad i ändhylsa med jordningen på centralen. Detta pga att där inte fanns fler större ingångar i plinten
Bild 4 Centralen i garaget
Bild 1 2 3 Centralen i källaren tillsammans med huvudbrytaren. Där är ingen brytare på centralen - varför kan jag inte riktigt förstå men förmodligen pga snålhet.
De tre faserna är kopplade samman på inkommande i jordfelsbrytaren mha ändhylsor. Nolla från PEN plinten samt jord från samma plint, sammankopplad i ändhylsa med jordningen på centralen. Detta pga att där inte fanns fler större ingångar i plinten
Bild 4 Centralen i garaget