Nej jag har ingen behörighet att utföra detta.

Jag har dock frågor och funderingar kring den här normcentralen som redan sitter uppe men ej är i bruk.

Fråga 1: Från matarskåpet går det 4x 6mm2 trådar, varav en är blå, första fråga här: Borde den inte vara gulgrön med blåmarkerade ändar? Har även hört något om att den ska vara 10mm2?

Fråga 2: Dessa matarkablar ligger i en 20mm flexrör, borde inte detta röret minst vara 25mm? Trådarna är avsäkrade med 16A så den värmeutvecklingen som reglerna är gjorda för kommer man antagligen inte i närheten av men ändå.

Fråga 3: I mitt fall är PEN-ledaren blå, om jag förstått det rätt ska den kopplas på jordskenan? Som i sin tur kopplas in på N i jordfelsbrytarens övre ingångar.

Fråga 4: JFB som sitter i centralen "löser ut" direkt, det enda som är inkopplat i den är de tre inkommande faserna från huvudbrytaren (som i sig inte är inkopplad) Är det bara att slänga den?

1: Nej sen gammalt var PEN blå och 6mm2
2. Ja borde vara 25mm
3. Stämmer
4. ?? Är inte Jfb inkopplad med spänning? Hur löser den "ut direkt"?

1. Du har rätt på båda punkter, om vi kan konstatera att det handlar om en TN-C-ledning med en PEN. För 20 år sedan fanns inga krav på arean på PEN-ledare, men det låter ju som om denna installation är nyare. Det kan inte vara så att det är en EKKJ-kabel du tittar på. Den har en skärm som används som PE, och då är den blå en ren N.

2. Får det plats och går att byta så är det ok. Rörets dimension har ingen påverkan på belastningsförmågan. Jo, i verkligheten har den säkert det, men det är troligen försumbart.

3. Korrekt, om det är matad central du pratar om, och om JFB matas från ovansidan.

4. Om ingenting är inkopplat i JFBn, ingen belastning, så kan man ju misstänka fel på JFBn, beroende på vad du menar med direkt. Om det sker direkt vid spänningssättning så kanske det är så enkelt som att testknappen fastnat. Men du säger nåt om att HB inte heller är inkopplad, så...?

Bo.Siltberg skrev:
1. Du har rätt på båda punkter, om vi kan konstatera att det handlar om en TN-C-ledning med en PEN. För 20 år sedan fanns inga krav på arean på PEN-ledare, men det låter ju som om denna installation är nyare. Det kan inte vara så att det är en EKKJ-kabel du tittar på. Den har en skärm som används som PE, och då är den blå en ren N.

2. Får det plats och går att byta så är det ok. Rörets dimension har ingen påverkan på belastningsförmågan. Jo, i verkligheten har den säkert det, men det är troligen försumbart.

3. Korrekt, om det är matad central du pratar om, och om JFB matas från ovansidan.

4. Om ingenting är inkopplat i JFBn, ingen belastning, så kan man ju misstänka fel på JFBn, beroende på vad du menar med direkt. Om det sker direkt vid spänningssättning så kanske det är så enkelt som att testknappen fastnat. Men du säger nåt om att HB inte heller är inkopplad, så...?
1. Det handlar om 6mm2 RK kablar, tre svarta och en blå. De svarta är kopplade på vars en 16A säkring i matarskåpet och den blå på noll/jordskenan som är byglade.
2. Det blir nog riktigt trixigt att byta eftersom den har två-tre 90 graders böjar och genom stenvägg. Vad skulle en elektriker säga om detta, är det ett allvarligt fel?
3. OK
4. Jag menar när jag manuellt drar upp brytaren så slår den ner igen. Utan någon spänning på.

tommib
4. Det låter som att den är trasig, alt att den behöver spänning för att "fastna" i uppfällt läge.
Du skriver att noll och jordskenan är byglade. Det ska de absolut inte vara i en installation med JFB. Från jordfelsbrytarens utgångssida tas nolla till nollskenan. Det är det enda den ska vara ansluten till (förutom gruppledningarna förstås).

1. Ok, det är som det är och ingen större fara på taket om det inte enkelt går att byta. Du får märka PEN omvänt med grön/gul i ändarna då.
2. Nej det är inte allvarligt men det hade ju varit bra om du hade fått i en ledare till. Varför blev det så tokigt? Om du inte behöver mer totalt än 16 A så kan det gå att byta till 2.5 mm² men jag tycker inte det är värt att bråka med det.
4. Det sitter en permanentmagnet i JFB som ska hålla knappen upp. Den behöver inte matningsspänning. Den kan tillfälligt ha blivit (av)magnetiserad så prova igen om en stund. Annars får du byta. Ovanligt fel.

tommib skrev:
4. Det låter som att den är trasig, alt att den behöver spänning för att "fastna" i uppfällt läge.
Du skriver att noll och jordskenan är byglade. Det ska de absolut inte vara i en installation med JFB. Från jordfelsbrytarens utgångssida tas nolla till nollskenan. Det är det enda den ska vara ansluten till (förutom gruppledningarna förstås).
Det är ju i matande ände som Noll & Jordskena är byglade om du läser stoffes inlägg ordentligt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
1. Ok, låter som en bra ide.
2. Jag har 20A huvudsäkringar det är väl därför dumt att byta ner arean om jag skulle behöva ta ut mer än 16A i framtiden.
3. Ska testa imorgon igen.

tommib
nisse123 skrev:
Det är ju i matande ände som Noll & Jordskena är byglade om du läser stoffes inlägg ordentligt.
D'oh......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.