Den gamla spishällen gav upp, och jag hastade till IKEA för att köpa en ny. Svårt att laga mat när stora plattan inte blir varm alls, och de övriga tar 5-10 min på sig att bli varma.
Tyvärr ser inte kablagen likadana ut.
Den gamla spisen kopplades in på plint med sju kablar + jordkabel enligt denna bild.
Det är fyra reglage för plattorna på framsidan som jag antar kräver så många trådar. Den nya hällen är emellertid en induktionshäll med reglagen uppe på själva hällen,.Jag kan leva med att ha fyra overksamma reglage för plattor på panelen ovanför ugnen.
Den nya hällen har dock två par kablar som satts samman, plus jordkabel.
Alla sju gamla kablar skall naturligtvis bort, men var skall jag koppla in dessa nya kablar? Den nya hällen har en maxeffekt på 5500W, så jag antar att den använder två faser.
Ugnen som denna plint sitter på är inkopplad med en 400V i väggen.
Tyvärr ser inte kablagen likadana ut.
Den gamla spisen kopplades in på plint med sju kablar + jordkabel enligt denna bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fyra reglage för plattorna på framsidan som jag antar kräver så många trådar. Den nya hällen är emellertid en induktionshäll med reglagen uppe på själva hällen,.Jag kan leva med att ha fyra overksamma reglage för plattor på panelen ovanför ugnen.
Den nya hällen har dock två par kablar som satts samman, plus jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla sju gamla kablar skall naturligtvis bort, men var skall jag koppla in dessa nya kablar? Den nya hällen har en maxeffekt på 5500W, så jag antar att den använder två faser.
Ugnen som denna plint sitter på är inkopplad med en 400V i väggen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 158 inlägg
Det saknas information här. Den översta bilden tillhör vadå, ugnen? Leta fram installationsanvisningen till denna ugn.
Induktionshällen ska va 1x230 eller 2x230 V. Genom att klippa isär de svarta och bruna ledarna kan hällen kopplas in på två olika faser vilket är en fördel. Det gäller bara att hitta rätt plintar på ugnens kopplingsplint. Alternativt kopplar du hällen direkt till matningen, men då behöver ett nytt uttag monteras.
Se även http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Induktionshällen ska va 1x230 eller 2x230 V. Genom att klippa isär de svarta och bruna ledarna kan hällen kopplas in på två olika faser vilket är en fördel. Det gäller bara att hitta rätt plintar på ugnens kopplingsplint. Alternativt kopplar du hällen direkt till matningen, men då behöver ett nytt uttag monteras.
Se även http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Den översta bilden föreställer plinten på ugnen där befintlig häll är inkopplad. Tyvärr finns inga installationsanvisningar till den, den satte föregående husägare in för tio år sedan.
Induktionshällen är 2x230V (total effekt 5500W vilket inte går med endast 1x230V). Jag är också inne på att ta isär dessa ledare, för jag får inte ihop det annars.
Induktionshällen är 2x230V (total effekt 5500W vilket inte går med endast 1x230V). Jag är också inne på att ta isär dessa ledare, för jag får inte ihop det annars.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 158 inlägg
Du har troligen ingen nytta av reglagen vid ugnen, så jag skulle då montera ett perilexuttag till för hällen. Se till att hällen får två faser och ugnen den tredje.
Den gamla ugnen och hällen var ''parhästar''där hällen styrdes från ugnen.
När man kopplar om den här lösningen, då gäller det att kolla om nolla finns framdragen till anslutningspunkten. Den gamla ugn/häll kombinationen gick kanske på 380 v utan nolla. I så fall är elementen 380 V.
Det är bra att veta lite mer om befintlig ugn så att den inte hamnar på faserna för den nya hällen. Det är inte lyckat säkerhetsmässigt om den gamla ugnen har 380 v element och blir kopplad tillsammans med nya hällen på 2 x230 v . Detta gäller särskilt om det är diazedsäkringar utan jordfelsbrytare.
När man kopplar om den här lösningen, då gäller det att kolla om nolla finns framdragen till anslutningspunkten. Den gamla ugn/häll kombinationen gick kanske på 380 v utan nolla. I så fall är elementen 380 V.
Det är bra att veta lite mer om befintlig ugn så att den inte hamnar på faserna för den nya hällen. Det är inte lyckat säkerhetsmässigt om den gamla ugnen har 380 v element och blir kopplad tillsammans med nya hällen på 2 x230 v . Detta gäller särskilt om det är diazedsäkringar utan jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara