Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inkoppling kodlås till Hörmann garageport, saknar kopplingsschema

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 430 inlägg

martinradbo

Medlem
    Jag har en Hörmann garageport som jag hämtade i Tyskland för en 6-7 år sedan. Har varit i drift sen dess och fungerar fint.

Dock kopplade jag aldrig in det utvändiga kodlåset då och tänkte ge mig på det nu. Men jag blir inte klok hur jag ska koppla det i portmotorn (en Supramatic).

Någon som vet?

Kodlåset har bara två trådar som går vad de kallar för "utvärderingsapparat". Den är den som tar emot koden och avgör om den är rätt, och sen ska ett av tre relän öppna/sluta sig och skicka signal till motorn.

Jag har en enda garageport, och vill koppla enligt figur 5 på första bilden nedan. Det vill säga kablar från alla tre relän.
    Problemet är att jag inte förstår var de ska kopplas in i port-motorn. Den enda instruktion jag hittar för motorn är den nedre bilden här i inlägget. De två övre anslutningsklämmorna är tydligt vad de ska vara till, och jag har redan kopplat en inomhusknapp enligt instruktion till den nedre anslutningen där.

Men enligt instruktionen ser det ut som att en bygling ska tas bort och kablarna ska in på nr 12,13,15,14 och 17, men var finns dem?

Eller har jag fel motor?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    instruktion kodlås.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    supermatic.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.