Hej alla!

Har ett extrahus (en gammal smedja) i vilket vi tänkte sätta in infravärme. Det räknas som utomhus, påminner lite om ett uterum. Det är draget 3-fas till huset, vilket mynnar i en liten elcentral inkl. jordfelsbrytare. Fastighetens huvudsäkringar är på 3x20 A, men kommer att ökas till 3x25 A snart pga en solcellsinstallation. Bifogas bilder på elcentalen. I detta extrahus finns endast belysning som drar ström.

Det finns 3 st lediga 10A-säkringar på varsin fas som jag förstår det. Kan jag sätta 2 st 1000 W infravärmare på varsin säkring? Det ska verkligen vara 3 st separata faser med fasförskjutning - kan mäta upp 400 V emellan samtliga. En 5-ledad kabel 2,5 mm2 till de sex infravärmarna? 2 st på varje fas, gemensam neutralledare. Tänker att man sätter en 3-fasbrytare i närheten som strömbrytare.

mvh //

• Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och kabelanslutningar i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och ledningar i ett gammalt extrahus som ska utrustas med infravärme.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare kopplad till kablar i en gammal smedja.
    Skapa konto
Det är inga problem med att koppla in dina värmare som du tänker det är ett vettigt sätt. Du bör däremot se över hur matningen till din lilla central på bilden är utförd, inkopplad. Det är inte rätt och på olika sätt så pass fel att det inte är något du ska låta vara kvar så. Är det ett hempul är det en sak men är det gjort av firma bara ytterligare ett exempel på hur diverse missuppfattningar ger mindre bra resultat.

Det du ska försöka få till där är en ren femledarinkoppling TN-S av den klena huvudledningen och få bort ev försök att bilda en PEN av flera ledare som inte ändå når formella kraven.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svar!

Det är utfört av en firma, iaf enl. tidigare fastighetsägare... Vad är det som är fel? Får ta hit elektriker för inkopplingen, men tror att jag kan montera upp infravärmarna själv iaf.

mvh
//

• Gilla
Nickfoot
  • Laddar…
Det blir en fet elräkning om du ska köra dom permanent?!

Här är några av felen;
Felaktig elsäkerhetsbild med två kablar under samma skruv och färgfel på neutralledaren.
Skapa konto

Två trådar under samma skruv.

Elfel med två kablar under samma skruv och felaktig kabelgenomföring i elinstallation.
Skapa konto

Sådär gör man inte, verkar som att en blå & en gulgrön går parallellt till PEN-plinten.
Från PEN-plinten till JFB så är det neutralledare och den ska vara blå.

Elektrisk installation med felaktigheter, bl.a. två trådar under en skruv och fel färgkodning vid PEN-plinten.
Skapa konto

Fel typ av genomföring, det ska vara med dragavlastning eftersom det är gummikabel/anslutningskabel.

Tack återigen för snabbt och bra svar! Har också funderat över att huvudledningen verkar vara lite klen, den är ju absolut inte 6 mm2, men ändock avsäkrad snart med 3x25A i huvudsäkringarna. Kan den vara 2,5 mm2? Klarar den 6 kW i belastning under flertalet timmar som infravärmen är påslagen?

mvh
//

Demmpa Demmpa skrev:
Här är några av felen;
[bild]
Två trådar under samma skruv.

[bild]
Sådär gör man inte, verkar som att en blå & en gulgrön går parallellt till PEN-plinten.
Från PEN-plinten till JFB så är det neutralledare och den ska vara blå.

[bild]
Fel typ av genomföring, det ska vara med dragavlastning eftersom det är gummikabel/anslutningskabel.
Din tredje bild är nog inget fel. Det verkar vara kabel av typen N1XV-U 1.5 mm2 där så det är ingen anslutnings- eller gummisladd så en helt korrekt installationskabel för fast förläggning.

W whoubla skrev:
En 5-ledad kabel 2,5 mm2 till de sex infravärmarna? 2 st på varje fas, gemensam neutralledare.
Nu är inte jag elektriker, men är inte det en riktigt dålig idé?
Varje grupp behöver väl en egen N-ledare, annars kommer motsvarande 6000W/230V = 26A gå genom neutralen?

Karl.s Karl.s skrev:
Nu är inte jag elektriker, men är inte det en riktigt dålig idé?
Varje grupp behöver väl en egen N-ledare, annars kommer motsvarande 6000W/230V = 26A gå genom neutralen?
NEJ, det kommer det inte att göra!

När TS har alla sex infravärmarna igång samtidigt (jämt fördelat på tre faser) så kommer det inte gå någon ström alls i den gemensamma nollan.

Detta tack vara att vi har trefassystem.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla era svar och synpunkter!

Jag kom på en annan lösning efter lite efterforskningar, det är att sätta en 3-faskontaktor i den lilla elcentralen, och till denna koppla ett mekaniskt vred 0-120 min. Vad tror ni om den lösningen? Det enda som är då är kontaktorn tar 2 st DIN-platser i normcentralen. Kan dock troligen ta bort två av de säkringarna som sköter belysningen och sätta alla dessa på samma ensamma säkring.

mvh
//

Bra tänkt med en timer som styr en kontaktor som infravärmarna går via, på så sätt kan de inte vara igång ”oändligt”.

Det ser ut som att det finns två lediga din-platser, en på vardera kanten, men det hänger på hur locket ser ut.

Drivströmmen till vredet och kontaktorn, den kan tas ifrån en av de tre säkringarna som driver infravärmarna - eller måste det vara en separat säkring även till den?

mvh
//

Matningen till timern & kontaktorn kan tas från en av säkringarna som driver värmarna.

Med en mekanisk vridtimer så är det bara kontaktorns styrspänning som går via timern.

Har fortsatt efterforskningarna idag. Ovannämnda elcentrals inkommande huvudledning är skarvad i en dosa utanför huset. Bilder på denna bifogas. Det ser ut som om att det är en äldre 4-ledad kabel + jordmantel. Faserna är vit, grön och svart/grå. Röd antar jag är inkommande PEN, men sen har man satt blå neutralledare ifrån denna och i elcentralen bortom denna dosa sitter denna blåa direkt på neutralskenan. Manteln ifrån den äldre kabeln är kopplad till gul/grön i nya 5-ledade kabeln upp till elcentralen. I elcentralen sitter denna på jordskenan. Grejerna fungerar, men frågan är ju hur strömmen egentligen går? Jag tror inte någon övergång till TN-S är utförd tidigare på fastigheten någonstans, vi verkar ha 4-ledade huvudledningar emellan de 5 st husen på tomten. Alla dessa hus har egna elcentraler och ingen är avsäkrad annat än i huvudsäkringarna.

Eftersom denna nya huvudledning är klenare än inkommande till kopplingsdosan, tänker jag att man byter den till en 4-ledad 4 mm2 eller större och sätter samman röd + mantel till gulgrön PEN i nya 4-ledade kabeln. I centralen sätter man då denna på PE-skenan, tar ut nolla till JFB och drar härifrån upp till neutralskenan. Kan det vara korrekt analys och lösning?

mvh
//

• Elcentralens kopplingsdosa med äldre skarvad 4-ledad kabel och jordmantel mot en rödmålad vägg.
    Skapa konto
  • En kopplingsdosa med flera färgade elkablar, inklusive vit, grön, svart/grå och en röd ledare, mot en röd trävägg.
    Skapa konto
  • En öppen kopplingsdosa med flerfärgade elkablar och skarvade ledningar mot en röd trävägg.
    Skapa konto
  • Elkopplingsdosa med flera olika färgade kablar, bl.a. gul/grön, blå och röd, anslutna till skruvanslutningar.
    Skapa konto
Jag tycker att du backar ett steg till och kollar hur den gamla kabeln är inkopplad i mätarskåpet eller var den kommer ifrån. Du ser onekligen ut att ha TN-S fram till denna dosa. Men det är inget antagande man kan ta beslut på utan jag vill hitta den punkt där TN-C går över till TN-S.

Om det inte redan är TN-S så kan du gå över till TN-S i denna kopplingsdosa, även om det inte är ett helt klockrent bra ställe. Då kan du behålla nuvarande kabel från dosan till elcentralen. Den måste då kopplas om för TN-S i elcentralen. Där har du ju redan grova fel som måste åtgärdas.

Dosan behöver bytas, och du bör försöka reda ut varför den gamla har rostat, om det var montagefel på den gamla eller om platsen är utsatt för stora värmeväxlingar med kondens som resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.