Inkoppling induktionshäll

28k läst  30 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag är elektriker och har jobbat som det i 11år men nu blev jag lite osäker här för jag vill inte bränna upp denna häll som är ganska dyr.
    Jag bifogar en bild som jag snabbt ritade upp och hoppas den syns.
    Hällen är uppenbarligen för Norskt bruk men Elgiganten säger att den kan användas även i Sverige.
    Problemet är att den är kopplad till en 25A kontakt Fas,Nolla,Jord på det sätt jag ritat.
    Till varje pol går det alltså parallela 1,5mm.
    Dom säger att jag kan koppla 2X16A + Nolla också, och enda sättet att göra detta på är som jag ser det klippa bort kontakten och ansluta den svarta och bruna till olika faser.
    Nån som gjort det här nyligen? Vad tros.
    Hällen är Electrolux och effekten 7,3kW

2. P
    Medlem Nivå 1

Re: Induktionshäll

Titta i hällen hur den är kopplad där
    Troligt sitter byglar där som du lär ta bort
    Den är byglad nu så den skall ha 1-fas 25 A och då krävs parallella 1,5 mm² kablar.
    Normallt ska 25 A ha 6mm² men man får går ner i areal på kort längd som det brukar vara till hällar.
    Glöm inte att ha 2.5 mm² från uttag till central om du ska säkra av 16A.
    Och 6mm² om du skall säkra av 1-fas 25 A.

Lycka till

ps. det måste finnas koppling schema till, annars går du tillbaks och kräver det.

3. T
    Medlem Nivå 1

Re: Induktionshäll

Det är svårt att kolla upp hur den är kopplad i hällen eftersom det bara är ett hål som är typ dubbelt så stor som kabeldiametern, alla säger samma sak "Öppna luckan där vars kabeln går in" jag lovar det finns ingen lucka.
    Pratade igår med Electrolux service kille och han menade att isåfall måste jag öppna hällen från ovan sidan och flytta diverse olika delar som finns inne i den för att sen kunna se kopplingspunkten som ju finns i botten av hällen. Öppnade hällen och kikade in och jag kan säga att jag har inte så stor lust att gräva runt där, känns verkligen orimligt tycker jag.