Byggahus.se
Hej alla. Behöver ställa en fråga angående inkoppling.
Det är så här att jag har för första gången köpt en induktionshäll. Har kört med keramik förut och det var ju som jag upplever inte så effektkrävande som induktion.
Dessa förutsättningar finns. I central så finns det markerat för spis 3 singel dvärg 10A med 2.5 kvadrat kabel till perilex i köket. För hällen så finns det 2 alternativ antingen 1L,N,Jord 230V eller 2L N, jord 400V.
Största plattan drar ensamt 3.7KW vid full effekt. Har inte kollat så noga vad resten drar då jag fick hem det i går. Men min fråga är följande. Den orkar väl inte med att köra allt på 230V 10A då det är induktion? Jag får en känsla att jag behöver köra den i 400V läget men då är väl problemet med att mina dvärgbrytare på 10A riskerar att gå varma, eller kommer det att fungera? Eller måste jag byta ut 10 till 16 i stället?
Det är jättesnällt om ni lärda kunde förklara.

Mvh

BirgitS
Det normala är att gjutjärnsspisar, glaskeramikspisar/hällar och induktionsspisar/hällar ska vara anslutna med 16 A, 3 faser för spisar och 2 faser för hällar.

Du ska förstås använda två faser i ditt fall. Använder du bara en fas är troligen rekommendationen troligen 32 A säkring.

Om du har kunnat köra din tidigare häll på 2 x 16 A är det troligt att det kommer att fungera för dig i fortsättningen också men du bör ju låta bli att använda boost-läget och de högsta effektläget eftersom de drar mer ström än vad högsta läget på en glaskeramikhäll gör, särskilt om du använder den andra plattan på samma sida (höger resp. vänster) samtidigt.

En del induktionsspisar och -hällar går att konfigurera så att de anpassar till en lägre säkring än den rekommenderade. Läs din manual noga.

Fler frågor?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det normala är att gjutjärnsspisar, glaskeramikspisar/hällar och induktionsspisar/hällar ska vara anslutna med 16 A, 3 faser för spisar och 2 faser för hällar.

Du ska förstås använda två faser i ditt fall. Använder du bara en fas är troligen rekommendationen troligen 32 A säkring.

Om du har kunnat köra din tidigare häll på 2 x 16 A är det troligt att det kommer att fungera för dig i fortsättningen också men du bör ju låta bli att använda boost-läget och de högsta effektläget eftersom de drar mer ström än vad högsta läget på en glaskeramikhäll gör, särskilt om du använder den andra plattan på samma sida (höger resp. vänster) samtidigt.

En del induktionsspisar och -hällar går att konfigurera så att de anpassar till en lägre säkring än den rekommenderade. Läs din manual noga.

Fler frågor?
Hej Birgit. Stort tack för svar. Jag tittade på vad keramikhällen har för märkeffekt och det är 6.5kW som går på enfas. Men då är det bättre att lägga den på 2 och sedan se ifall säkringarna löser ut 10A annars så får jag se till att få dom bytta. Det konstiga är att sätta in 10A på 2.5 kvadrat?

BirgitS
Ingen orsak :)
6,5 kW på en fas lär ju kräva närmare 30 A.

BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)
6,5 kW på en fas lär ju kräva närmare 30 A.
Ja håller med men det är en Electrolux keramikhäll och jag köpte en induktionshäll av samma märke. Men det är knepigt det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.