1 407 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Inkoppling förbränningstoalett
En förbränningstoalett ska kopplas in och jag ska köpa kabeln,ca. 10m.
Räcker det med 1,5mm² eller måste den vara grövre?
Säkringen blir 10A.
Räcker det med 1,5mm² eller måste den vara grövre?
Säkringen blir 10A.
Ingen människa på hela jorden kan veta detta utom just du.V volvo51 skrev:
Mest troligt är svaret ja, men utför sökning här på forumet på följande: förläggningsmetod, vattenkokarmetod, ElDim.
Men det skulle ju kunna vara så att förbränningstoaletten inte ska sitta i utedasset utan inomhus och då kanske inte kabeln blir så lång utan att det går att att dimensionera kabeln med enklare metoder?E El-Löken66 skrev:
Klara sig övriga huset med 1.5mm2 för 10A så borde det väl räcka till en förbränningstoa också?
Hur vet du detta?blackarrow skrev:
Klarar matande kabel denna tillkommande last då?
Precis, jag vet ingenting. Det var därför jag ställde två frågor.E El-Löken66 skrev:
Det behövs mer information om befintlig installation och hur utökningen är tänkt att göras för att hjälpa TS på ett bra sätt.
OT: Nä, nu ska jag nog masa mig upp från sofflocket och dra igång vattenkokaren.
Återkom med din impedans.blackarrow skrev:
Bästa svaret
Vi kan väl uttrycka det som så här då:V volvo51 skrev:
Med vad vi vet kommer din inkoppling tumregelmässigt med största sannolikhet fungera utan anmärkning.
För att veta helt säkert behövs kanske anläggningen synas men de flesta skulle nog bara dragit kabeln och kopplat in den i detta fall.
Det gäller en hög och relativt kortvarig, sällan använd last vilket är ganska förlåtande mot det mesta.