Byggahus.se
mexitegel mexitegel skrev:
Den ljusa kan iofs vara en pipelife slang som säljs hos grossisterna. Men oavsett så ser det väldigt hempulat ut - ja :).

Nu vet jag inte riktigt syftet med alla dina slangar, men för egen del hade jag nog valt att släppa ut slangarna lite annorlunda ur väggen, Men nu är det som det är...

Överväg att sätta en kopplingsdosa för varje ljus slang som kommer ut ur väggen. Planera placeringen av dem så du får en så snygg och okomplicerad synlig förläggning som möjligt av den kabel som du ska ha till kopplingsdosorna,

Eftersom du får en mängd kopplingsdosor på väggen är det antagligen snyggast att du placerar den 5:e dosan i rad med några av de andra. Det ser ut som det kommer en EKK ur den grå slangen? Avsluta slangen vid väggen eller klamra den snyggt till kopplingsdosan.

Kablar till dina kopplingsdosor klamrar du snyggt med samma radie på böjarna och lika avstånd mellan klamrarna. Det finns en klammertråd som du nog kan hitta lite tips i: [länk]
syftet har tyll stor del varit att framtidssäkra, skulle egentligen ha 3 slangar men då elektrikern borrade 4 stora hål då blev det 4 slangar, fram tills några dagar sedan hade jag endast bestämt vad jag skulle ha i ett av rören, 2st (3 om möjligt) nätverkskablar till övervakningskamera i källare och garage.

i den grå slangen som ligger på golvet är det som jag skrev i förra inlägget endast nätverkskablar, har inte bestämt om/hur mycket jag ska kapa röret, men det stör mig inte så mycket att dom har skydd av röret, kommer ha en väl tilltagen "service loop"

jag hade inte heller borrat så som elektrikern gjorde, han gjorde det så snabbt så jag stod bara som ett frågetecken när det var klart, kanske gjorde han såhär då hantverkaren som bytte fasaden ville ha rören samlade (det var inte ens planerat att ha hit elektriker, hantverkaren föreslog det bara någon dag innan)

hursomhellst så är det lite trångt att sätta dosor, och behövs det verkligen i detta fall?
jag tänkte såhär, en ny EKK 3G2.5 kommer in genomväggen till höger, in i en dosa som förgrenar sig till ett uttag och till en EKK som snyggt klamras raka vägen in genom den högra nedre slangen, ner i källaren och avslutas på en bra plats en bit upp i ett CEE uttag, från uttaget kopplar jag på lämpligtvis in någon UPS.
från UPS via C20 kontakt i en skarvsladd med CEE hona i andra änden till ett CEE intag intill tidigare nämnda CEE uttag.
och så sätter jag på kattvinden ett CEE uttag över det övre högra hålet, då är uttaget på både en bra plats och det döljer två av dom fula hålen.

dom två vänstra hålen blir nätverkskablar, jag måste i nuläget ha minst 3st kablar (2 till kameror en till UPS) det var ett helvete att få i 3st i den grå slangen ner till vardagsrummet så jag har inga större förhoppningar om att få i mer än 2 per rör

mexitegel mexitegel skrev:
Är det fiberducten som kommer ut där? Den borde ju hamnat bakom värmerören så du får en snygg dragning, dessutom så borde det hålet borrats snett så du inte får en skarp böj på ducten, minsta radie är typ en snusdosa.
ja det är fiberducten...
det hade garanterat blivit bättre om om jag hade borrat själv istället för att låta en yrkesman göra jobbet.... :(
jag nojjar lite över lutningen, jag hade ju självklart borrat snett....
men i alla fall så går den ut genom väggen och över isoleringen och är "fritt" inne i själva väggen, så den bör vara mindre böjd än en snusdosa, det gick att blåsa igenom den i alla fall.

vet inte riktigt varför den skulle ha hamnat nere vid värmerören? det sätts väl upp en fiberkonverterare mitt på väggen, därifrån dras en nätverkskabel som pluggas in i någon av portarna på patchpanelen (som kommer sitta i det mindre rackskåpet till vänster på bilden lite framför allt detta) (och sedan vidare till routern som jag tänkte i alla fall till en början sätta på annan platts för bland annat optimal WiFi täckning, och sedan skickas signalen tillbaka till samma patchpanel och in i en 24p switch i det skåpet och sedan fördelas ut i huset via patch panelen och dras över till en annan 24 portas switch i det större rackskåpet)
ja jag överdriver säkert detta projekt, jag över över 1000 meter nätverkskabel hemma (CAT 6 och CAT 7) till mitt lilla hus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.