Hej, jag tänkte koppla in tvättmaskin på samma ledning som min toalettstol är inkopplad på.

Jag har i dagsläget 15 mm rör ut från väggen, där sitter sedan en vinklad ballofix som har en förminskning på utgången till 12 mm. Därifrån är det 12 mm rör, en ventil, och sen en omvandlare som fäster i toalett.

Jag skulle vilja köra med vinklad ballofix, t-koppling, utifrån t-koppling två vägar:
- en till toalettstol som består av en mjuk anslutningslang
- en till tvättmaskinen som består av ventil plus anslutningsslang

Vad är rätt, ska man försöka koppla så mycket som möjligt med stödhylsor, klämkopplingar och rörstumpar mellan eller ska man försöka köra så mycket som möjligt med gänga mot gänga(givetvis med tätning, gängtejp eller lin)?

Tack på förhand
Tobias

Det beror alldeles på hur det ser ut hur långt dragningen är mm.
du kan dra röret så att du ansluter WC stolen mot T röret med en bussning eller likande som du skruvar direkt på T röret och jag skulle skriva fast avstägningsventilen till tvättmaskinen direkt i T röret om det passar med slangar mm.
och ska du dra ihop rördelar av mässing så ska du ALLTID använda lin och pasta inte gäng tejp det är bara amatörer som använder det när man drar ihop sådana saker. enda gången du ska använda gäng tejp på sådana saker är när det inte får gå för tungt att dra i hop saker och när du är nere på dimensioner 10 och neråt.

Tack för svaret.

Min första plan var att skruva en kulventil direkt på t-röret med då blev anslutningsslangen väldigt lång och svår att få bra. Avstängningen hade även hamnat väldigt dolt/dumt till.

Så det blev en rörbit, ett väggfäste och en kulventil på t-röret istället. Allt flöt på bra, så jag är nöjd. Det enda som var lite knöligt var att få bort graderna när man skulle ha i stödhylsan.

/Tobias

• DSC00570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser bra ut bra gjort med bocken också :)
ta bort grader i röret är det enklast med en kniv om man inte har en grad verktyg.
sen ser jag tokigt eller har du tagit gäng tejp på slang anslutningen på toaletten det ska du absolut inte ha för där ska det ligga en packning som följer med när du köper slagen och det räcker.
förövrigt så ser det bra ut.

Tack! Köpte ett förbigångsrör som jag kapade på "lagom" ställe. Passade perfekt för att få rätt avstånd till väggen.

Gängtejpen är redan borta :) Läste efteråt i en annan tråd att man skulle hålla sig till en tätningsmetod åt gången och se till att den fungerade istället.

Har köpt en ny kniv nu så funderar på om jag ska öppna upp en skarv där jag tyckte det var svårt med graderna, vad påverkar graderna?

/Tobias

har du fått i stöd hylsan så låt det vara det blir inga problem.
du kan låta det vara du behöver inte öppna någon skarv utan låt det vara :)

ja som du skrev en tätnings metod åt gången om inte packningen tätar så är det något som inte stämmer så då ska man börja undersöka saken istället för att ta en ny tät metod.
som i ditt fall med toan tätar inte packningen så är det någe fel antingen för liten packning lr fel på sakerna.

Bra, stödhylsorna har jag fått i, så då får det sitta som det är. Kan grader på utsidan påverka hållfastheten något?

Det funkar med bara packningen också, har tagit bort gängtejpen redan.

Roligt att lära sig något om ett ämne som man inte har varit det minsta insatt i tidigare.

Tack för alla svar!

/Tobias

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.