Byggahus.se

Inkoppling av tekniktank - behöver man förvärmningsslingan?

1. aroncbds
    Tillbyggare · Kronoberg · 104 inlägg

aroncbds

Tillbyggare
    Hej!

Har en tekniktank av märket Dalatanken, modell 950-2 (alltså 950L med förvärmningsslinga och värmeslinga, båda på 12m var) (se bilden). Denna tank vill jag primärt (främst sommartid) ladda med vår solfångaranläggning på 13.8m2 area, samt via vedpannan (primärt vintertid). Vid sidan av denna har jag två slavtankar, nämligen en Strömsnäspannan på 1000L, respektive 1800L.

När jag pratade med leverantören av solfångarna, rekommenderade han inkoppling av solfångarna via värmeväxlare (dock kunde han inte ge mig en konkret lösning/ritning över hur det skulle se ut).

Har därför följande frågor:
    1. Skiktning? Blir det inte mycket förluster om man inte använder en därför avsedd solslinga?
    2. Skulle det gå att använda förvärmningsslingan som laddslinga för solvärmen? Min kvalificerade gissning är att detta skulle påverka skiktningen negativt, eftersom förvärmningsslingan är högre än en ordinär solladdslinga, men också minska VV-kapaciteten ordentligt (då jag endast kunde använda VV-slingan i toppen)...
    3. Om laddning från solsidan inte är möjlig via slingorna, hur kan man kombinera ihop sol+vedpanna på ett tillfredsställande sätt (det råder ju en volymkonflikt mellan sol+ved, så jag vill helst kunna stänga av slavtankarna under sommarsässongen då vedpannan inte används)?

Någon som kan rekommendera en lösning (bifogar även en principskiss från leverantören av solfångarna)?

Tack för alla tips på förhand!

Redigerat 15 aug 2017 13:33
  2. aroncbds

aroncbds

Tillbyggare
    Ingen som har några idéer/synpunkter/tips??

3. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Använd du båda slingorna i serie för VV det är bra i detta fallet. Och sol laddar du med VVX i topp/botten på denna tanken. Se till att du har någon styrning på flödet så du kan reglera en bra laddningstemp för övre delen av tanken. Samma principer gäller vid vedeldningen sett till skiktning osv bara effekten och behovet av volym skiljer. Om du lägger de volymförstorande tankarna parallellt och med möjlighet att skilja från varje tank kan man lätt anpassa driften efter säsong. Se gärna till att de olika kretsarna både producent och konsument ligger så rörtekniskt kopplade mot tank att inga onödiga gemensamma rörsträckor finns som lätt kan störa. Helst varje krets mot egna anslutningar åtminstone grova om det inte går att hålla separat.

Där kan du ha en början att tänka/skissa på utan att ge sig in på mer finstilta detaljer, bäst om du själv skissar upp lösningar och lägger i förslag här så lär du dig mer vartefter skulle jag tro.

4. aroncbds

aroncbds

Tillbyggare
    Tack för att du tog dig tid att svara! Jag ska definitivt sätta mig en kväll, fundera lite och göra en principskiss på min tänkta anläggning, så har man något att förfina. :)

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur har du tänkt att använda pannan och var inkoppling av dito

6. aroncbds

aroncbds

Tillbyggare
    Ja, min tanke är att (med några få undantag) endast behöva elda under sommartid. Solkretsen och vedpannan har ju motstridiga volymbehov (950L bör räcka gott för solfångarna, medan vedpannan behöver minst 18 gånger sin vedvolym om 185L, alltså minst 3330L). Av denna anledning (för att öht få någon solvärme på sommaren), vill jag kunna stänga av två slavtankar och endast värma primärtanken (som står för tappvarmvattnet).

Frågan är HUR jag ska förena solkretsens VVX-laddkrets med vedpannans laddkrets...

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det så som jag uppfattat det , sommartid : du ska ha solvärme i första tanken om den blir full så går det till tank 2 , och om inte solen vill vara med , så ska du kunna värma med pannan ,
    Vintertid : då finns inte solen , bara pannan , då ska du värma hela volymen mer eller mindre

• Laddar…
  8. aroncbds

aroncbds

Tillbyggare
    Just precis!

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur ska VV tillverkas , med solen , finns VV i pannan

• Laddar…
  10. D
    Besserwisser · E · 17 950 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Pannan är en ren laddpanna. Den värmer enbart tankarna.

Det går ju att seriekoppla tankarna. Det går även att koppla så att man kan växla mellan alternativen. Men man ska inte komplicera det i onödan.

• Laddar…
  11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Finns ju som TS skriver två kamrörslingor i tanken dessa är lämpliga för VV-delen oberoende vad som laddat. Täcker då i princip hela höjden i den och kallaste går in nedtill där man redan pga skiktning har det svalaste tankvattnet. Så slipper man skapa onödig störning som ger omblandning och sämre utnyttjande av acken.

• Laddar…
  12. D
    Besserwisser · E · 17 950 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Har man dubbla blandningsventiler kan man se till att ta så mycket värme som möjligt från botten. Om det är värt det vet jag inte.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.