Byggahus.se

Inkoppling av spishäll och inbyggnadsugn

1. C
    Medlem · Uppsala · 34 inlägg

connyake

Medlem
    Hej!

Håller på och renoverar köket och funderar på inkoppling av spishäll och inbyggnadsugn. Samtliga från IKEA.
    Sätter man en väggdosa eller en utanpåliggande kopplingsdosa?
    Om man sätter en väggdosa, hur får man då till dragavlastning?
    Om man sätter en utanpåliggande, är ugnarna dimensionerade för att få plats med dosan bakom?

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Man använder en anslutningsdosa då dessa har dragavlastning. De finns både för infällnad i apparatdosa eller för utanpåliggande montering, beroende på om matning kommer infälld eller utanpåliggande. Om det finns en trefasmatning så kan man ju också använda perilexuttag för både häll och ugn.

Det bör finnas plats bakom en ugn, men å andra sidan kan det vara bra att komma åt anslutningspunkten utan att behöva dra ut ugnen, möjligen lyfta på hällen. Enligt standard bör kopplingspunkten sitta 300 mm under bänkskivan för hällen.

3. C
    Medlem · Uppsala · 34 inlägg

connyake

Medlem
    Tack för ditt svar Bo!
    Ibland räcker det med att få veta vad något heter. Som i det här fallet, "anslutningsdosa".
    Det blir infällt.

Menar du att standarden säger att det ska sitta 300mm från bänkskivan?

4. E
    Medlem · jämtland · 20 829 inlägg

elmont

Medlem
    MEN det är inte säkert att det stämmer enligt standard alla ggr, så enda sättet att veta säkert är att titta på "apparaterna"för att se hur man ska göra med anslutningarna.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Jag håller med elmont, vet inte hur många gånger jag har fått ändra en infälld dosa. 30 cm under bänkskivan fungerar kanske i 50% av fallen.
    Många gånger får man sätta dosan högre upp.

Ska du ha ugn och häll på samma ställe? Då hade jag satt ett perilexuttag och gått därifrån till ett vägguttag. Jag brukar ta L1 från perilexuttaget men det finns ingen standard för det såvitt jag vet. Då vet jag iaf att mina installationer har L1 till ugn och L2 och L3 till häll. :)

6. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    Varför standaren säger 600 för anslutningarna är för mig obegripligt då det hamnar precis mitt bakom ugnen. 750-800 fungerar i 99% av fallen, oavsett kökstillverkare och vitvarutillverkare.

7. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Standarden verkar helt enkelt gilla intervallet 300 mm då många höjder är en multipel av detta :)

8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Skrået har väl inte lämnat tiden då gängse längdenhet var fot och aln. :)
    Annars får jag hålla med om att det är ovettigt att ange något som standard när det i praktiken inte passar som våra elektriker skriver här ovan.

9. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Standarden är i alla fall så pass ny (2014) att de tar upp spishäll. Där rekommenderas 300 mm under bänkskivan (alltså en höjd över golv på ca 600 mm) och 150 mm i sidled från väggen på skåpet under. Det var alltså spishäll. Har man då en ugn under spishällen som verkar aktuellt i detta fall(?) så finns även mått för dessa som är 150 mm under och 150 mm från sidan så där får ju ugns-måtten överrida häll-måtten.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Visst är det bra att det finns en standard men det bästa är givetvis att se på produkten hur den ser ut innan man monterar dosorna. Om man har möjlighet till det alltså. Tyvärr verkar spis- och hälltillverkarna fullkomligt skita i våra standarder... ;)

11. G
    Medlem · 368 inlägg

Grottan

Medlem
    När köket byggdes om från standardspis till inbyggnadsugn / häll så sattes vi Perilexuttagen i grytskåpet vänster om häll / ugn vilket fungerar bra och ger ett synligt och enkelt brytställe om det skulle behövas. Valde att köra med Perliexuttag även till ugnen - känns avsevärt mer robust än ett vanligt schuckouttag. Uttaget för häll är kopplat till L1/L2 medan uttaget för ugn är kopplat till L3

12. E
    Medlem · jämtland · 20 829 inlägg

elmont

Medlem
    Perlexuttagen ska fullkopplas, så i stället kopplar kan in den fas man vill använda i stickproppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.