Byggahus.se

Inkoppling av skymningsrelä (Servodan)

1. H
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4797.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170204_105520.jpg

Vill byta ett trasigt skymningsrelä mot ett nytt likvärdigt. Det trasiga är det på den nedre bilden som fortfarande är inkopplat. Vill vara säker på att koppla in det nya på rätt sätt.
    Vart ska jag koppla in svart, brun och blå kabel i det nya relät eftersom märkningen inte är identisk på det gamla och nya relät? Det nya relät syns på den översta bilden.
    Den blåa nolledaren uppfattar jag ska sitta i treans uttag, Men blir lite tveksam på den bruna och svarta kabeln.

Tacksam för svar på detta!!

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Om jord inte finns på någon annan plint som inte finns i bild kopplas den inte (isolera den)

1 - brun
    2 - blå (nollan för att driva reläet)
    3 - tom (utgående nolla, används inte eftersom du redan har nollan kopplad till din lampa)
    4 - svart

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret !!
    Det är inte konstigt att man blir tveksam på hur det skall kopplas in när man tycker att symbolen för den blåa kabeln överensstämmer bra med uttag 3 på nya relät.

4. M
    Medlem · Nivå 12
    Jag skulle tro att det inte hade spelat någon roll. Troligtvis är 2 och 3 byglade och då spelar det ingen roll vilken du använder. Fast prova inte, jag kan ha fel! ;)

5. H
    Medlem Nivå 2
    Ja så kan det nog vara. Men du känner dig säker annars på att det kan kopplas så som du skrev förut?
    Det finns förresten en skruv som inte syns på bilden där jag tänkte ansluta jordkabeln.

6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Den skruven är nog bara en parkeringsplats för skyddsjorden, det är ju en isolerad plastlåda.

Protte

Edit, missade att den behövs som skarvkoppling när man drar via ljusrelät till lampan

Redigerat 5 feb 2017 20:42
  7. M
    Medlem · Nivå 12
    Det var inte jag som skrev hur du skulle koppla tidigare men jag håller med TuXy om hur du ska koppla.