Jag har en rörelsesensor (https://www.conrad.se/p/renkforce-1488533-tak-pir-rorelsedetektor-360-rela-vit-ip20-1488533) liggandes o fick för mig att använda den i garaget. Men då jag inte litar på vare sig mig själv eller hantverkare brukar jag försöka kombinera de båda. Elektrikern ska komma senare i veckan(förhoppningsvis) och nu återstår för mig att förstå vad som ska göras så jag kan ställa de rätta frågorna om så behövs.
Tanken är att ersätta en gammal strömbrytare på en vägg i garaget som inte längre behövs. Jag har skruvat loss strömbrytaren och där finns 3 ledare. Två vita och en brun. Jag gissar att den bruna är fas och de två vita är nollan. Rörelsesensorn har ju dock fyra skruvplintar(L, N, N, L´) så min fråga är egentligen om detta är möjligt eller behöver man dra flera kablar?

• Schematisk bild visar en rörelsesensors anslutningsterminaler och tre kablar från en väggströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller el gissar man aldrig vad trådarna kan ha för funktion.
Det troligaste är att någon av trådarna är fas och den/de andra är tändtråd.
Vilken färg som är vad är svårt att gissa då fasen kan vara vit eller brun i en anläggning. Färger har ändrats under åren så vad som är vad beror på anläggningens ålder. Man måste mäta för att veta med säkerhet. I ditt fall behöver nog en nolla dras fram till platsen där du vill koppla rörelsedetektorn då den kräver nolla för att fungera.

När det gäller gissa kan jag bara hålla med. Det är lite därför jag aldrig ger mig på el. Det hindrar inte mig dock att försöka förstå teorin. Nu verkar dessutom strömbrytaren vara seriekopplad med en annan strömbrytare så vettifan om detta kablage går använda till rörelsesensorn.

Läs på lite om strömbrytare hos ex. Kjell o Co hemsida. Dom beskriver de olika kopplingarna på ett bra sätt.
Det är osannolikt att neutralledaren går in i brytaren. Rörelsedetektorn kräver neutralledare för funktion, det måste du säkerställa för att den öht ska fungera.

Förbannat bra tips får jag säga. Stort tack. Hade ingen aning om dessa sidor. Nu känner jag mig relativt säker på min sak. Om elektrikern säger något annat än att nya kablar måste dras så ber jag han/hon fara o flyga :)

R roband915 skrev:
Förbannat bra tips får jag säga. Stort tack. Hade ingen aning om dessa sidor. Nu känner jag mig relativt säker på min sak. Om elektrikern säger något annat än att nya kablar måste dras så ber jag han/hon fara o flyga :)
Hur gick det? Fick du be elektrikern fara & flyga?

Som tur var gick det alldeles förträffligt. Elektrikern var helt på min linje. Eller ska vi säga snarare tvärtom? Jag var på hans linje. Så nya kablar ska dras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.